سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شناسایی اصول طراحی معماری

به‌منظور شناختن اصول طراحی در معماری و معماری داخلی و در وهله بعد آموختن عناصر مبلمان از قبیل میز و صندلی، تخت خواب، کابینت و قبل از هر چیز لازم است تا با اصول اتود زدن در معماری آشنا شویم و به تمرین بپردازیم. برای اتود زدن هم در مرحله نخست نیاز به دانستن اهمیت خط و تقویت خط داریم.

اهمیت خط در رشته معماری

در رشته معماری و گرایش‌های آن، خط کشیدن، اولین و مهم‌ترین الزام درروند طراحی معماری است. درواقع خط یک معمار، هویت و شخصیت معماری او می‌باشد. جالب است بدانید معماری فرانسوی و ایتالیایی، لطیف و پراحساس است. چون خط معمار فرانسوی لطیف و پراحساس می‌باشد و خط معمار آلمانی محکم و قدرتمند است، همان‌گونه که معماری آلمانی محکم و قدرتمند می‌باشد. خط معماری دارای ارزش خاصی است و قابل‌مقایسه با خط در سایر هنرها نیست. مهم این است که خط، درست تربیت شود و به عبارتی دست، قوی شود و کیفیت خط افزایش یابد. کروکی، تمرین خوبی برای تقویت كیفیت خط است. چون علاوه بر تمرین خط، تجسم فضای سه‌بعدی را نیز آموزش می‌دهد. درواقع هنرجو در داخل فضا قرارگرفته، تصویر را با خط خود، بر روی کاغذ می‌کشد و در کنار تمرین خط و تجسم فضا به فراگیری قوانین پرسپکتیو نیز می‌پردازد.

نکات قابل‌توجه برای تمرین خط

۱. تمرین خط در معماری، هرگز بیهوده و بی‌تأثیر نیست.

۲. در ترسیم خطوط نباید دست را از روی کاغذ بلند کنید، درواقع دست باید عادت که ۲ تا ۳ ساعت به‌طور مداوم کار کند، بدون انقطاع.

۳. خط در معماری دارای مفصل است (مانند دست انسان که در کتف، آرنج و مچ دارای مفصل می‌باشد). این مفصل‌ها در ابتدا و انتهای خط قرار دارد. هرجایی که دست از روی کاغذ برداشته شود، باید مفصل ایجاد شود و دوباره خط را از همان مفصل ادامه دهید.

۴. خطوط را همواره باقدرت ترسیم نمایید.

۵. خط در معماری فقط یک‌بار ترسیم می‌شود و قابل پاک کردن نیست.

 

تمرین خط

ویژگی‌های مهم خط در معماری

۱. ابتدا و انتها دارد.

۲. چندین بار روی‌هم کشیده نمی‌شود.

٣. لرزان است و به‌اندازه یک میلی‌متر نوسان دارد.

۴. همیشه خط کامل است.

۵. تفکر دارد.

۶. سرعت خط با تفکر یک متر بر دقیقه است. چون یک‌بار کشیده می‌شود، نباید اشتباهی برود.

۷. هرگاه دست از روی کاغذ برداشته می‌شود، مفصل ایجاد می‌شود.

اتود زدن در رشته معماری

به‌منظور طراحی‌های خوب، ذهن هر معمار، به تجسم بالا نیاز دارد تا بتواند هر آنچه را که به‌صورت سه‌بعدی در ذهن تجسم می‌کند را به‌صورت دوبعدی به تصویر بکشد. حال سؤال این است که برای بالا بردن قدرت تجسم چه باید کرد؟ معماری داخلی همانند معماری به معنی خلق یک اثر به‌صورت کاملاً ذاتی نیست بلکه یک پدیده کاملاً پیوسته و تجربی است که به‌صورت پله‌پله طراحی می‌شود.

مرحله اول (اتود زدن)

یکی از اصول کار در طراحی خوب، دیدن و تجربه کردن نمونه‌های اجراشده و تحلیل و ارزیابی و آشنا کردن ذهن با آن‌هاست. اتود زدن، سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای دیدن و تجربه کردن است. به این مرحله در بیان بصری معماری، فن کروکی می‌گویند. برای این کار لازم است تا شما هر هفته، تعدادی مشخص از عناصرمبلمان، پلان‌ها، نماها و پرسپکتیوهای داخلی موجود در مجلات، کتب و غیره را جمع‌آوری کنید، سپس روی کاغذ پوستی تمام اجزای کار را یک‌بار ترسیم نمایید و زیر هرکدام نکته‌های مهمی را که در هنگام کپی کردن فهمیدید را بنویسید. به‌طور مثال از یک پرسپکتیو، متوجه شدید که اجاق‌گاز در وسط آشپزخانه می‌تواند قرار بگیرد. اتود زدن ذهن شمارا خلاق و آماده جهت طراحی معماری داخلی می‌کند. توجه داشته باشید که در هنگام اتود زدن به جزئیات اجزاء، زیاد توجه نکنید و کلیات را ببینید.

 

اسکیس ساده

مرحله دوم (اتود زدن سریع)

در مرحله بعد، نوبت به طرح‌های ذهنی سریع می‌رسید. این مرحله از مهم‌ترین مراحلی است که معماران همیشه درروند طراحی خوددارند تا به طرحی موفق و مطلوب برسند. طرح‌های سریع و خطی با استفاده از خطوط اسكيسی و سریع انجام می‌شوند. این نوع خطوط به ما کمک می‌کنند تا راحت‌تر هر آنچه در ذهن داریم را روی کاغذ بیاوریم به خاطر داشته باشید که شما در شروع کار هستید و نباید انتظار طرح‌های جانانه و موفق داشته باشيد. تا هر آنچه از اتود زدن‌هایتان آموخته‌اید با دستتان هماهنگ شود، مدت‌زمانی را نیاز دارد، پس از ترسیم طرح، عملکرد آن را زیرش یادداشت کنید. به‌طور مثال این کمد می‌تواند مخصوص نگهداری لباس باشد.

همه‌ی اتودها و طرح‌های خود را نگهداری کنید و هرگز کاری را به خاطر نامناسب بودن، دور اندازید. این کار باعث می‌شود تا شما کلکسیونی از اتودها و طرح‌های مختلف داشته باشید و با مرور مجدد آن‌ها، ایده‌های خلاقانه‌تری را تجربه کنید. به این مرحله در بیان بصری معماری، فن اسكيس می گویند.

نکات قابل توجه در طراحی

۱. برای طرح‌های سریع خود و برای اتود زدن‌های خود یک دفترچه آماده کنید و از آن نگهداری کنید تا هم پیشرفت خود را ببینید و هم از آن‌ها در کارهای بعدی استفاده کرده و ایده بگیرید.

۲. زير تک‌تک کارهایتان تاریخ و زمان را یادداشت کنید.

۳. برای طرح‌های سریع خود از خودنویس، زغال، ماژیک، روان‌نویس و امثال این‌ها استفاده کنید. استفاده از ابزاری مانند مداد، خودکار، خط کش، پاک‌کن و امثال این‌ها غلط است. از مداد و پاک‌کن استفاده نکنید، نهایت این است که کار خراب می‌شود. نگران نباشید، دوباره ترسیم می‌کنیم.

۴. بهترین وسیله برای ترسیم معماری، خودنويس است.

۵. ترسیم کار بامداد و بعد با خودنویس نیز اشتباه است. (اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید.)

۶. در طرح‌های سریع خطی به جزئیات توجه نکنید و فقط کلیات را مدنظر قرار دهید.

۷. برای طرح‌های سریع، زمان مشخصی را لحاظ کنید.

 

اتود زدن

مرحله سوم (اتود تکمیلی)

بعدازاینکه به کشیدن طرح‌های سریع و خطی عادت کردید و توانستید در مدتی محدود، یک اثر را بر روی کاغذ بیاورید؛ بهتر است آن‌ها را تکمیل نمایید. در این مرحله نوبت به جزئیات می‌رسد و نیاز به پرداخت دارد. به‌طور مثال برای طرحتان فیگور (طراحی سریعی از انسان) و دیتیل‌های معماری طراحی کنید و یا از تکنیک‌های مختلف رنگ برای ارائه این طرح‌ها استفاده کنید. معمولاً در مورد طرح‌های سریع برای پرداخت کردن و راندو از رنگ‌های کمتری استفاده می‌شود، هدف از این مرحله، حس و حال دادن به طرح و معرفی بهتر آن است، به این مرحله در بیان بصری معماری، فن راند و می‌گویند.

نکات قابل‌توجه در اتود زدن

ا. در ابتدا برای ترسیم رنگی (راندوی) کارهایتان فقط از پنج ماژیک استفاده کنید تا قبل ازهر چیز، تکنیک ماژیک زدن را بیاموزید نه خريدن ماژیک را!

۲. از ماژیک مشکی به میزان زیاد استفاده کنید تا اعتمادبه‌نفس را در خود بالا ببرید.

۳. ماژیک‌های خشک‌شده مشکی و رنگی خود را دور نیاندازید.

۴. از رنگ و لعاب زیادی بپرهیزید.

فن راندو در معماری باهنر نقاشی متفاوت است. در معماری، خطوط معمار، تعریف‌کننده‌ی مرزها هستند و در نقاشی، رنگ این خطوط را ایجاد می‌کنند.

 

 

اتود تکمیلی

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!

 

بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان