سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تلفن گویا: 034-34370360

مایکل گریوز، معمار سبک پست‌مدرن

مایکل گریوز یک معمار مشهور پست‌مدرنیسم است که بیشتر به دلیل طراحی مرکز هنری ایندیاناپولیس، مرمت بنای یادبود واشنگتن، ساختمان پورتلند و ساختمان هومانا در لوئیزویل شناخته می‌شود. وی همچنین به ایجاد خط آیتم برای هدف مشهور است. مایکل گریوز در ۹ ژوئیه ۱۹۳۴ در ایندیاناپولیس، ایندیانا متولد شد. وی در سال ۱۹۵۸ در کالج طراحی در دانشگاه سین سیناتی تحصیل و لیسانس خود را دریافت کرد. وی سپس در هاروارد به تحصیل ادامه داد. یک سال بعد، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری دریافت کرد. سال بعد، گریوز دریافت‌کننده جایزه معتبر رم توسط آکادمی آمریکایی در رم شد.


مایکل گریوز، معمار سبک پست‌مدرن

این جایزه فرصت را برای او فراهم کرد تا به مدت دو سال در آکادمی آمریکایی در رم تحصیل کند. او این زمان را به مطالعه ساختارهای باستانی فراگیر منطقه اختصاص داد. در سال ۱۹۶۲، گریوز به‌عنوان استاد دانشکده معماری دانشگاه پرینستون منصوب شد. ۴۰ سال از زندگی خود را در آنجا تدریس کرد. گریوز یک معمار برجسته مدرنیست که کارهای او که با خطوط ساده و تزئینات حداقلی ساخته‌شده بود. نمایانگر اصول جنبش مدرنیسم نیز شناخته می‌شد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، گریوز به گروه پیشرو و غیرمتعارف معماران برجسته ساحل شرقی پیوست. که خود را «پنج نیویورکی» می‌نامیدند.

سبک معمار معروف، مایکل گریوز

در اواخر دهه ۷۰، تأثیر مدرنیسم در کار او از بین رفت و سرانجام، او کاملاً از جنبش جدا شد. این نقطه عطف در «Plocek House»، ساخته‌شده در ۱۹۷۷، در وارن نیوجرسی که اولین طراحی او به سبک جدید بود. با این ساختمان نمادین، گریوز جنبش جدیدی از پست‌مدرنیسم را تحریک کرد. که براقیت مدرنیسم را از بین برد و سبک جدیدی را تحت تأثیر سبک‌های کلاسیک رم قرارداد. در دهه ۱۹۸۰، گریوز با استفاده از کالیدوسکوپی رنگی که از مناظر شهری درخشان بود و ایجاد جلوه‌ای خیره‌کننده، رویکرد انسان گرایانه‌تری را در طراحی‌های خود ایجاد نمود. او ساختمان‌های باشکوهی را با تزئین قلوه‌سنگ‌های فولاد و سیمان در عناصر مد روز و طرح‌های رنگی دلهره‌آور، مانند ساختمان خدمات عمومی پورتلند در اورگان و ساختمان هومانا در لوئیزویل، کنتاکی، بنا کرد.


سبک معمار معروف، مایکل گریوز

وی همچنین در ساخت ساختمان‌های عمومی مانند بوربانک، کالیفرنیا و دفتر مرکزی شرکت والت دیزنی به وی سفارش داده‌ شد. وی همچنین فرمول‌بندی و طراحی خطوط ظروف آشپزخانه را برای شرکت ایتالیایی، Alessi کرد. در سال ۲۰۰۳، گریوز دچار عفونت نخاع شد که باعث شد او از کمر به پایین فلج شود، بااین‌حال، او یک الهام برجسته برای معلولان از طریق طراحی و کارهای خیرخواهانه خود شد. وی در سن ۸۰ سالگی، در ۱۲ مارس ۲۰۱۵، در پرینستون، نیوجرسی درگذشت.

ظهور سبک پست مدرنیسم توسط معمار مایکل گریوز

در اواسط دهه ۱۹۷۰ مایکل گریوز به‌شدت از سنت مدرن دور می‌شد و به سمت معماری‌ که او «مجازی» توصیف می‌کرد یعنی ازنظر بصری و نمادین با انسان مرتبط بود نزدیک شد. معماری گریوز به‌طور فزاینده‌ای از استعاره‌های انسانی، مانند تقسیم کلاسیک سه‌بخشی دیوار برای پیشنهاد پا، بدن و سر یک‌شکل انسانی استفاده می‌کرد. او بین عناصر سنتی مانند دیوار و پنجره تفاوت قائل شد و ترکیب جنبش مدرن را از این جنبه‌ها به «دیوار پنجره» رد کرد.

گریوز شروع به مخلوط کردن جنبه‌های عملی از ساختمان با حساسیت شاعرانه‌تری و به دنبال انسانی سازی مجدد معماری بود تا کاربران بتوانند ازنظر فیزیکی و نمادین با آن ارتباط برقرار کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. از همه این راه‌ها، گریوز بخشی از ظهور سبک جدیدی بود که به آن پست‌مدرنیسم گفته بودند.

سبک پست‌مدرنیسم چیست؟

اگرچه به‌طور متنوعی تعریف می‌شود، معماری پست‌مدرن در ابتدایی‌ترین معماری خود است که ریشه در جنبش مدرن دارد، اما در برابر اصول اساسی تأسیس‌شده توسط استادانی چون والتر گروپیوس و لودویگ میس ون روهه واکنش نشان می‌دهد. پست‌مدرنیسم گریوز به‌طور قطعی کلاسیک است. معماری وی از اشکال و مفاهیمی استفاده می‌کند که از سنت معماری کلاسیک ناشی می‌شود. بااین‌حال، گریوز به عشق خود به کلاسیک، آموزش خود را در ساختار مدرنیست و آگاهی خود از سنت‌های آمریکایی را اضافه کرد و شکل شخصی کلاسیک پست‌مدرن را توسعه داد.


سبک پست‌مدرنیسم چیست؟

معماری سه‌بعدی و گویا، گریوز در اواسط دهه ۱۹۷۰ شامل ارجاعات نمادین مستقیم‌تری بود، کنایه از سنت برای برقراری مجدد معنا. طراحی وی برای پل مرکز فرهنگی فارگو-مورهد (داکوتای شمالی-مینه سوتا، ۱۹۷۷) متراکم‌تر، پرجرم تر از ساختمان‌های قبلی او، رنگ آن کمتر روشن بود و به‌وضوح بیشتر به منابع خاصی مربوط می‌شد، مانند کارهای کلود لدوکس معمار فرانسوی. نقوش گریوز (ستون‌ها، زیراندازها، طاق‌ها، سنگ‌های کلیدی) چند قطعه‌ای بود که حاکی از گذشته‌ای کلاسیک است. اما هرگز یادبود خاصی را به‌طور مستقیم به یاد نمی‌آورید، مانند خانه پلوک.

اهمیت و ویژگی‌های سبک پست‌مدرنیسم

تزئینی که توسط مدرنیسم رد شد اما توسط پست‌مدرنیسم‌ها برای دادن معنای بنایی ضروری، برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. علیرغم این نگرانی جدی بامعنا، ساختمان‌های پست‌مدرن گریوز ترکیبی از منابع مرجع، متناقض، حتی شوخ است. یک نمونه خوب از همه این ویژگی‌ها ساختمان خدمات عمومی Portland (Oregon) وی (۱۹۸۰) است. اولین پروژه عمومی قابل‌استفاده از سبک پست‌مدرن بود.

پیروزی مایکل گریوز در مسابقات سبک‌ها

ساختمان پورتلند همچنین به‌خوبی اختلافات پیرامون پست‌مدرنیسم را نشان می‌دهد. پروژه برنده مسابقه گریوز موردحمله معماران محلی اردوگاه مدرنیست‌ها قرار گرفت. این هیاهو در مسابقه دوم همچنین وجود داشت. اما طرح گریوز دوباره پیروز شد، هم به دلیل سبک و هم به‌صرفه بودن طرحی که داده بود. ساختمان وی که ازنظر فرم، رنگ و مواد به سه بخش تقسیم‌شده است.

  1. پایه
  2. بدن
  3. تاج
  4.  

پیروزی مایکل گریوز در مسابقات سبک‌ها

طراحی گریوز نیز کاملاً متناسب با سبک و مقیاس ساختمان‌های قدیمی شهر مجاور و پارک عمومی بود. این ساختمان که با ستون‌های سبک و سنگ بنای عظیم، گلدسته‌های برجسته و یک مجسمه تمثیلی برجسته است. می‌کوشد تا از طریق ارجاعات مجازی متعدد، شهر را نماد و الهام بخشد. سایر بناهای دهه ۱۹۸۰ نشان می‌دهد که مایکل گریوز پروژه‌های متنوع بزرگ و کوچک عمومی و خصوصی را از کتابخانه عمومی San Juan Capistrano به مرکز آموزش محیط‌زیست پارک ایالتی Liberty State Park طراحی کرده است.

در دفتر مرکزی شرکت پزشکی هومانا ۲۷ طبقه، منابع استعاره‌ای و همچنین استفاده از رنگ برای زنده کردن سطوح، تمیز دادن اجزا و ارتباط ساختمان، طبیعت و مردم، ادامه یافت. طراحی گریوز با بیان شخصیت خاص خود، زمینه‌ای نیز بود و به شکاف بین ساختمان‌های مقیاس کوچک در مرکز شهر و یک آسمان‌خراش جعبه شیشه‌ای بلند مجاور کمک کرد. اولین ساختمان مهم گریوز در شهر نیویورک گسترش موزه هنر آمریکایی ویتنی بود. طرح پیشنهادی وی به واژگان از اشکال بسیار کلاسیک، نسبت‌های مسدود و رنگ‌های متنوع ادامه داد و بحث و جدال را برانگیخت.

تخصص طراحی مبلمان مایکل گریوز

از اواخر دهه ۱۹۷۰، اما به‌ویژه در اواسط دهه ۱۹۸۰، گریوز دامنه نفوذ خود را درزمینهٔ طراحی مبلمان گسترش داد. به شرح زیر است:

  • فرش
  • محصولات آشپزخانه
  • ظروف غذاخوری
  • جواهرات
  • ساعت

معروف‌ترین ساخته گریوز در مقیاس کوچک ساعت جیک جیک پرنده‌ای بود. توسط آلسی در سال ۱۹۸۵ تولید شد. وی به دنبال این کار با دو طرح مختلف کتری چای برای مولر اینترنشنال، یکی از شخصیت‌های کارتونی، میکی موس را دنبال کرد. این مجموعه و یک مجموعه عالی از لوازم‌خانگی نشان‌دهنده روابط زیادی است، که بین گریوز و شرکت والت دیزنی ایجادشده. گریوز همچنین دفتر مرکزی شرکت در بوربانک، کالیفرنیا، هتل‌های Swan و Dolphin در والت دیزنی در اورلاندو، فلوریدا، هتل Euro Disney’s New York در Marne-La-Vallee، فرانسه و یک دفتر پست برای انجمن جشن دیزنی را طراحی کرد.

گریوز که یک هنرمند و معمار چندوجهی و مبتکر است. جوایز بی‌شماری را از سازمان‌هایی مانند انستیتوی معماران آمریکا و ژورنال‌های حرفه‌ای مانند Progressive Architecture and Interiors دریافت کرد. او همچنین نقاشی‌ها و طرح‌های خود را در سراسر کشور به نمایش گذاشت.

تخصص طراحی مبلمان مایکل گریوز

جملات و گفته‌های معمار مایکل گریوز

  • پروژه موردعلاقه من همیشه پروژه بعدی است.
  • من هیچ الزامی برای سبک معماری ندارم.
  • گفتگوی معماری بیش‌ازحد در اطراف ایده حقیقت متمرکزشده است.
  • من به آنچه مردم به من می‌گویند اهمیتی نمی‌دهم. حرف‌ها ارزش منفی ایجاد مرزهای کوچک‌تر برای مردم را دارند.
  • من همیشه اعتقاد داشتم که آنچه می‌تواند یک فضای داخلی را واقعاً خانه کند، تزریق یک بعد فرهنگی است.
  • من به اخلاق در معماری اعتقادی ندارم.
  • در هر معماری، یک برابری بین عملکرد عملی و عملکرد نمادین وجود دارد.

تحلیل آثار مایکل گریوز

آثار مایکل گریوز پس از ۱۹۸۰ به رسمیت شناختن بین‌المللی به‌عنوان یک چهره برجسته در پست‌مدرنیسم به ارمغان آورد. اما بدون بحث و جدال‌برانگیز با دیگر پست مدرنیسم‌ها، او به دلیل افراط‌گرایی از بیان عمل‌گرایانه عملکرد و مواد مدرنیسم، به‌افراط گرایی متهم شد. بااین‌حال، گریوز، مدرنیسم را بیگانه دانست، و معماری را ایجاد کرد. که قصد دارد با مراجعه به سنت معماری با محیط اطراف و مردم ارتباط برقرار کند.

طراحی و ساخت خانه Plocek House

از سال ۱۹۷۷ – ۱۹۷۹ توسط مایکل گریوز طراحی و ساخته‌شده است. این اقامتگاه خصوصی به‌اندازه کافی متمایز بود که می‌تواند یک شاهکار معماری معاصر باشد که جایگاه ویژه‌ای در پانتئون طراحی کشور دارد. این خانه به‌عنوان نمونه برجسته و منحصربه‌فرد معماری پست‌مدرنیسم ذکرشده است و برای مایکل پلوسک و خانواده‌اش ساخته‌شده.

طراحی و ساخت خانه Plocek House

این خانه که در ابتدا به‌عنوان خانه‌ای به مساحت ۴۰۰۰ فوت مربع در ۱.۶ هکتار ساخته‌شده بود، چند سال پیش تحت بازسازی قرار گرفت. ازجمله تکمیل بخشی که نیمه‌کاره مانده بود.

بازسازی کتابخانه مرکزی دنور 

یکی از معتبرترین و اصیل‌ترین ایده‌های معماری پست‌مدرن، در سال ۱۹۹۰ به مایکل گریوز مأموریت داده شد. تا مرمت و بازسازی کتابخانه مرکزی دنور را انجام دهد. نقوش سنتی مدرن را از اشکال کلاسیک انتزاعی، مواد طبیعی و رنگ‌هایی که معمولاً در قرن‌های گذشته یافت می‌شد، پیاده‌سازی کرد. به‌طوری‌که کتابخانه اصلی دو قسمت در یک ترکیب بزرگ‌تر هستند. توسط دهلیز سه‌طبقه به هم متصل می‌شوند.


بازسازی کتابخانه مرکزی دنور 

دهلیز گسترده به‌عنوان یک ورودی اصلی جدید عمل می‌کند. که به کانون اصلی جهت‌گیری بازدیدکننده و گردش به هر دو بال کتابخانه تبدیل می‌شود.
برای یک ساختمان پست‌مدرن، فضای داخلی کتابخانه در مورد زیبایی‌شناسی تزئینی کاملاً محافظه‌کارانه است. بیشتر فضاها به‌عنوان فضاهای کتابخانه‌ای سنتی متشکل از چوب طبیعی به نظر می‌رسد که احساس عظمت و ولخرجی را القا می‌کنند.

نوسازی و گسترش موسسه هنرهای دیترویت

مایکل گریوز نمای بیرونی را بازسازی و فضای داخلی لوازم جانبی مربوط به دهه ۱۹۶۰ را به انستیتوی هنر دیترویت مرمت کرد. که در سال ۱۹۲۷ افتتاح شد. اگرچه گروه‌های ساختمانی از سنگ مرمر استفاده کردند که همان سنگ معدن را برای ساختمان اصلی ۱۹۲۷ تأمین می‌کرد. بسیاری از ناظران تعجب می‌کنند که آیا سنگ‌های جدید همیشه با ظاهر قدیمی‌ها مطابقت دارند.


نوسازی و گسترش موسسه هنرهای دیترویت

در سال ۱۹۸۹ معمار مایکل گریوز را استخدام کردند تا کار درزمینهٔ بازسازی را آغاز کند اما اندکی بعد، ایالت میشیگان بودجه خود را به‌شدت کاهش داد و این پروژه متوقف شد تا به موزه کمک کند از طریق یک کارگزار سرمایه جمع کند. در تمام این مدت، گریوز و گروه او به‌آرامی روی این پروژه کارکردند که سرانجام در سال ۲۰۰۱ ساخت آن آغاز شد.

مجموعه والت دیزنی جهانی قو

در دنیایی که هر تصور شما می‌تواند به واقعیت تبدیل شود، دنیای والت دیزنی در دریاچه بوینا ویستا، فلوریدا به قول خود وفادار ماند و معمار مایکل گریوز را برای طراحی یک استراحتگاه متشکل از دو هتل که بخشی از مجموعه معروف دیزنی که برای تفریح است. سبک مدرن و رنگارنگ گریوز گزینه مناسبی برای تفریحگاه پارک بود. تصمیمات عجیب طراحی و مجسمه‌های بزرگ او به طراحی معروف پارک دیزنی کمک کرد. موضوع طراحی هتل‌ها درست از همان مراحل اولیه مفهومی آن شروع شد. جایی که گریوز یک داستان کامل را ایجاد کرد تا شخصیت‌هایی را برای قو و دلفین در یک داستان جادویی ایجاد کند که فکر می‌کرد به‌طور بالقوه می‌تواند به شخصیت‌های دیزنی تبدیل شود.


مجموعه والت دیزنی جهانی قو

داستان طراحی گریوز در پشت هتل‌ها با ایده دلفین آغاز شد. جایی که به گفته او جزیره‌ای بود که در اثر یک اتفاق ناگهانی فاجعه مانند آتش‌فشان زیرآب یا زمین‌لرزه شکل گرفت. هنگامی‌که این جزیره از زیرآب بیرون آمد، دلفین‌ها را نیز بالا برد و این‌ها توسط دلفین‌های روی سقف هتل نشان داده می‌شوند. هرکدام ۶۳ فوت قد دارند. برگ‌های موز که در کنار هتل نقاشی شده‌اند، شاخ و برگ‌های این جزیره را نشان می‌دهد. «جعبه سیاه» در قسمت جلویی ساختمان قلب کوه است. در داستان گریوز، این ترکیدگی باز شد و آب شروع به پایین رفتن به استخر دلفین کرد.

طراحی و ساخت ساختمان پورتلند

ساختمان پورتلند، توسط معمار و طراح مایکل گریوز، اولین اثر اصلی ساخته‌شده در معماری پست‌مدرنیسم در نظر گرفته‌شده است. این طرح، که عناصر نمادین بی‌شماری را در نمای با بنای خود به نمایش می‌گذارد، در تضاد هدفمند با معماری مدرنیستی کاربردی است که در آن زمان غالب بود. همان‌طور که گریوز در مورد معماری خود توضیح می‌دهد: این‌یک حرکت نمادین است، تلاشی برای برقراری مجدد زبان معماری و ارزش‌هایی که بخشی از همگانی مدرنیسم نیست.


طراحی و ساخت ساختمان پورتلند

این ساختمان تلاش می‌کند تا اتصالی بین گذشته و حال ایجاد کند. این ساختمان یک بلوک متقارن با چهار نمای مستطیل سفید و پوشیده از گچ که دارای عناصر کلاسیک تفسیری مجدد است. مانند سنگ‌های کلیدی، ستون‌های جلویی و بلوارهای بزرگ. این ساختمان بر روی یک‌پایه دوطبقه تنظیم‌شده است. که یادآور یک‌پایه یونانی که آن را به تقسیم‌بندی سه‌بخشی کلاسیک از بدنه تاپ پایه تقسیم می‌کند. بعلاوه، گرویز نمادهایی را از طریق رنگ اضافه کرد. سبز برای زمین، آبی برای آسمان و غیره. به منظور گره زدن ساختمان به محیط و مکان آن.

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!

بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان