معماری نما و مساجد در آفریقا
خانه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا متعلق به تعداد زیادی از پیروان مذهبی است که در آنها تنوع فوقالعادهای در بیان مذهب وجود دارد. معماری اسلامی در آفریقا در ساختمانهای نمادین برای اهداف مذهبی در سرتاسر قاره یافت میشوند، مانند کلیسای جامع خانواده مقدس در مرکز نایروبی یا معبد هاره کریشنا در آفریقای جنوبی. معماری که میزبان مجالس مذهبی است، بخش مهمی از بافت شهری شهرهای جنوب صحرای آفریقا را تشکیل میدهد و در بسیاری از موارد، سازههای مذهبی برخلاف اصل عمل میکنند، بهعنوانمثال؛ کنار گذاشتن یا تغییر دادن مدلهای کلاسیک به نفع یک رویکرد معماری منحصربهفرد.
این را میتوان با نگاهی به گونه شناسی مساجد در جنوب صحرای آفریقا نشان داد. معماری اسلامی بهمحض شکلگیری این دین در قرن هفتم آغاز شد، زیرا کارکردهای مذهبی مانند اذان در قالب مداخلاتی مانند مناره، بیانی معماری یافت. این پیوند قوی بین کارکرد و طراحی به این معنی است که در بسیاری از مکانها، مساجد دارای طراحی نسبتاً استاندارد و متأثر از معماری رومی، بیزانسی، ایرانی و بینالنهرینی هستند. بسیاری از مساجد معاصر در جنوب صحرای آفریقا از مدلی پیروی میکنند که در خاورمیانه دیده میشود، اما وجود مساجدی که از آن مدل فاصله میگیرند، نیاز به گسترش آنچه اصطلاح «معماری اسلامی» مستلزم آن است، دارد.
معماری مجتمع مذهبی و سکولار
یک نمونه، مجتمع مذهبی و سکولار در روستای دنداجی نیجریه میباشد. این پروژه بهجای واردات مدل استاندارد مسجد خاورمیانه که استفاده از مصالح ناپایدار را درزمینهٔ نیجریه ضروری میکند، استفاده از آجرهای ساختهشده از خاک فشرده محلی را نشان میدهد که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد. این مسجد ممکن است بهعنوان یک نمونه سنتی از «معماری اسلامی» در نظر گرفته نشود، زیرا در مقایسه با همتایان خود در کشورهای خلیجفارس، دارای کمبود نسبی تزئینات است، اما ماهیت مبهم معماری را که هدفی مذهبی دارد، برجسته میکند.
سبک معماری مسجد سودانی
سبک مسجد سودانی متعلق به منطقه معروف به سودان غربی، شاید بهترین نمونه از گونه شناسی مساجد در جنوب صحرای آفریقا باشد. از رودخانه سنگال تا غنا و ساحلعاج، گل رس و اشکال ارگانیک جزء اصلی این مساجد هستند. درحالیکه معماری اسلامی با الهام از اشکال خاورمیانه دارای گنبدها بهعنوان یک عنصر کلیدی است، مادی بودن این مساجد سفالی به این معنی می باشد که سقفهای مسطح گزینه مناسبتری هستند، با فضای داخلی بدون تزئین در مقابل فضای داخلی طرح دار مساجدی مانند سلطان یا مسجد احمد در استانبول.
معماری مساجد و عناصر تزئینی آنها
در مالی، مسجد با استفاده از اشکال مخروطی شکل، ستونها و عناصر برجسته تزئین شده است. مسجد بزرگ جنه را میتوان بهعنوان نمونهای نمادین از این مورد در نظر گرفت که کیفیت فوقالعاده آن با سادگی نمای آن همراه میشود.
مساجد در سواحل نیز نمونه دیگری از گونه شناسی مسجد است که با مکان آن در جنوب صحرای آفریقا سازگار شده است. در قرن یازدهم شاهد بودیم که سازندگان سواحلی از مرجان برای ساختن مساجد خود استفاده کردند و همچنین آنها را برای ساختن مجسمههایی در اطراف محراب به کار گرفتند، طاقچهای که جهت مکه را نشان میدهد. مسجد بزرگ کیلوا در جزیره کیلوا کیسیوانی تانزانیا یکی از انحرافات قبلی از چیدمان سنتی مساجد بود، زیرا وجود یک حیاط را حذف میکرد.
مساجد اعم از معاصر و قدیمی موجود در جنوب صحرای آفریقا در انواع سبکهای معماری، مصالح و سنتهای ساختمانی وجود دارند. روشهای ساختمانی جدیدی اتخاذشدهاند که تحت تأثیر سبکهای ساختمانی اروپایی قرارگرفتهاند، با مصالحی مانند سیمان که اکنون بهطور گسترده در سراسر قاره مورداستفاده قرار میگیرد. مهاجرت اقتصادی به این معناست که برخی از مساجد نه با مصالح محلی بلکه باسیمان بازسازیشده که بهعنوان مصالحی «مدرن» تلقی میشود. با گسترش گونه شناسی مساجد همگن در سراسر جنوب صحرای آفریقا، مهم است که به مساجدی نیز نگاه کنیم که دارای عناصر معماری مغایر با اصل هستند که به تاریخ بسیار متنوع اسلام در این منطقه اشاره میکنند.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان میتوانید سفارش خود را بهصورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!