سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نکات مربوط به محیط تری دی مکس

۱. شناخت اشارات دکمه‌های رنگی در تری دی مکس

رابط تری دی مکس از اشارات رنگی دکمه‌ها استفاده می‌کند تا به شما یادآوری نماید که وضعیت جاری چیست؛ مثلاً وقتی یکی از دکمه‌های نوارابزار به‌صورت رنگی نمایش داده شود به معنی آن بوده که این ابزار اکنون در حال استفاده است. در این وضعیت، کلیک دکمه‌ی ماوس و کشیدن آن موجب اثرگذاری روی موضوعات خواهد شد. همچنین رنگی بودن کنترل‌های ناوبری به معنی آن است که کلیک دکمه‌ی ماوس و کشیدن آن موجب اثرگذاری روی دریچه‌ی دید خواهد شد.

یکی دیگر از رنگ‌هایی که در هنگام کار در رابط تری دی مکس باید به یاد داشته باشید رنگ گلبهی است. زمانی که هریک از دکمه‌های Auto Key يا Set Key فشرده‌شده باشد، آن‌ها به رنگ گلبهی نمایش داده خواهند شد. در این دو وضعيت، لبه‌ی دریچه‌ی دید فعال که در حال متحرک‌سازی شدن است، در امتداد Time Slider به رنگ گلبهی تغییر می‌یابد و این به شما یادآوری می‌کند که هرگونه اصلاحات به‌عنوان یک کلید ذخیره خواهد شد.

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، دکمه‌های دوكاره، دکمه‌هایی در نوارابزار اصلی می‌تواند فعال یا غیرفعال باشند و عنوان آن‌ها واژه‌ی Toggle را نیز به یدک می‌کشد. این‌زمانی که فعال هستند به‌صورت رنگی نمایش داده می‌شوند.

نکته: کلیک راست در دریچه‌ی دید فعال باعث خروج از دستور جاری می‌گردد. در این صورت، ابزار تغيير شكل اخير در جریان قرار خواهد گرفت و از طرفی، کلیک راست در دریچه‌ی دید غیرفعال باعث فعال شدن آن دریچه خواهد شد.

۲. استفاده از ویژگی‌های کشیدن و انداختن

شما در خیلی از مواقع می‌توانید از قابلیت Drag and Drop استفاده کنید. یکی از این موارد، کادرها هستند. کادرهایی همچون Environment and Effects Material Editor و غیره. حتی می‌توانید یک تصویر را از مرورگر ویندوز به درون محيط بك صحنه قرار بگیرد یا به‌عنوان پوسته روی یک موضوع روی یک موضوع واقع شود.

2. استفاده از ویژگی‌های کشیدن و انداختن

۳. کاربرد کنترل قرقره‌ها در برنامه Max

قرقره‌ها کنترل‌گرهای کوچکی هستند که خیلی وقت‌ها در تری دی مکس با آن‌ها برخورد خواهید کرد. قرقره‌ها شامل یک فیلد عددی و دو فلش کوچک در کنار خود هستند. سه نمونه از قرقره‌ها نمایانگر مختصات موقعیت قرارگیری یک موضوع هستند. شما می‌توانید مقدار موردنظر خود را در فیلد قرقره وارد کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید تا اعمال شود.

فيلد عددی یادشده، یک مبدل واحد نیز به شمار می‌رود؛ مثلاً اگر یک پارامتر طولی به همراه عبارت m را به کار ببرید تری دی مکس به‌صورت کاملاً هوشمند می‌فهمد که منظور شما واحد متر است؛ بنابراین صرف‌نظر از اینکه واحد جاری چه باشد عدد واردشده را به متر تبدیل و سپس اعمال می‌کند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، کلیک روی فلش بالا باعث افزایش مقدار و کلیک روی فلش پایین موجب کاهش مقدار می‌شود. کلیک راست‌روی قرقره، باعث تغییر مقدار و رسیدن به پایین‌ترین حد ممکن می‌شود. راه دیگر برای کنترل مقدار قرقره، کلیک روی فلش‌ها و کشیدن ماوس است. در این حالت کشیدن ماوس به سمت بالا باعث افزایش مقدار و کشیدن ماوس به سمت پایین باعث کاهش مقدار می‌شود.

اگر دستور Views> Update During Spinner Drag فعال باشد، نتیجه‌ی کار ماوس روی قرقره، در دریچه‌ی دید نمایش داده می‌شود. اگر مکان‌نما در داخل فيلد جلویی قرقره قرار داشته باشد با فشردن کلیدهای Ctrl+N می‌توانید کادر Numerical Expression Evaluator را بازکنید، این کادر درواقع یک ماشین‌حساب کوچک است. شما با محاسبه‌ی یک مقدار عددی می‌توانید پاسخ آن را در فیلد جاری مورداستفاده قرار دهید.

نکته: به یاد داشته باشید که هنگام کلیک روی قرقره و کشیدن ماوس، نگه‌داشتن کلید Ctrl منجر به‌سرعت عمل بیشتر و نگه‌داشتن کلید Alt باعث کندی کار می‌شود.

۴. نماد Slash يا Period در تری دی مکس چیست؟

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت متوجه می‌شوید که علامت مميز اعشار (مربوط به ورودی‌های منطبق با سیستم ده‌دهی) در Max برای برخی از کاربران تبدیل به کابوس شبانه شده و البته نگارش‌های متنوع برنامه نیز به این مسئله دامن زده‌اند! گرچه وقتی تری دی مکس را نصب می‌کنید، از نماد Slash (يا همان [/]) به‌عنوان مميز اعشار می‌کند و چنانچه شما از نماد Period (همان [.]) نیز کمک بگیرید تفاوتی در عملکرد برنامه ندارد اما اگر در این زمینه وسواس دارید، مراحل زیر را در پیش بگیرید:

۱. در منوی شروع ویندوز، عبارت control را جست‌وجو کنید و بدین ترتیب پنجره‌ی Control Panel را بازنمایید. همان‌طور که می‌دانید این پنجره، تابلوی فرماندهی ویندوز است.

۲. در پنجره‌ی Control Panel با فشردن کلیدهای میانبر F3 یا Ctrl+F و یا Ctrl+E وارد فیلد Search شوید و سپس عبارت region را مورد جست‌وجو قرار دهید. در بین موارد پیداشده روی Change date, time, or number formats کلیک کنید تا کادر Region باز شود.

۳. در پایین سربرگ Formats از کادر Region روی دکمه‌ی Additional settings کلیک کنید تا کادر Customize Format باز شود. سربرگ Numbers در این کادر محل تعيين قالب اعداد در ویندوز است.

۴. در سربرگ Numbers از کادر Customize Format به کرکره‌ی Decimal symbol مراجعه و نماد Slash را به Period تغيير دهيد.

۵. با کلیک دکمه‌ی OK کادرهای Customize Format و Region را ببندید.

۶. اکنون باید تری دی مکس نماد نقطه را به‌عنوان علامت مميز اعشار در نظر گرفته باشد؛ اگر این‌چنین نشد ایراد پیش‌آمده به اشكال برنامه‌ی نصبی Max بازمی‌گردد! در این صورت پیشنهاد این است که بسته‌ی به‌روزرسانی برنامه (که معمولاً پس از ارائه‌ی نسخه‌ی اصلی برنامه عرضه می‌گردد) را دانلود و نصب نمایید، شاید مشکل رفع شود.

 

 

4. نماد Slash يا Period چیست؟

آشنایی با مفهوم فضای کاری

پیش‌ازاین اشاره شد که در انتهای سمت راست نوار منو، کرکره‌ای با عنوان Workspaces دارد که انتخاب فضای کاری را ممکن می‌سازد؛ اما فضای کاری چیست؟ بدیهی است که برای انجام هر نوع از طراحی‌ها در Max، نیاز به ابزارهای خاصی احساس می‌شود؛ مثلاً وقتی پرداخت‌کاری انجام می‌دهید، نیاز به مواد مختلف برای نسبت دادن به مدل‌های خوددارید یا هنگامی‌که یک مدل‌سازی ساده‌ی ساختمانی را در نظر دارید، به دستوراتی ابتدایی برای انجام این کار نیاز خواهید داشت.

درنتیجه کارشناسان Autodesk تدبیری اندیشیده‌اند که تنها با یک کلیک ساده بتوانید فضای کاری خود را منطبق با نوع طراحی موردنظر قرار دهید و بدین از همان ابزارهای لازم را در کوتاه‌ترین فاصله‌ی زمانی ممکن در اختیار بگیرید؛ بنابراین برای جابه‌جایی بین فضاهای کاری و مدیریت این فضاها می‌توانید از کرکره‌ی Workspaces کمک بگیرید.

انواع فضاهای کاری موجود

Default: فضای کاری پیش‌فرض Max در هنگامی‌که برای اولین بار پس از نصب، برنامه را باز می‌کنید.

Alt Menu and Toolbar: در این فضای کاری منوها، نوارابزار اصلی، پنجره‌ی مرورگر صحنه و تابلوی فرمان در جریان قرار می‌گیرند.

Design Standard: در این فضای کاری ابزارهای پرکاربرد برای کاربران تازه‌کار در قالب روبان دستورات در دسترس قرار می‌گیرند.

Main Toolbar – modular: مهم‌ترین نشانه‌ی این فضای کاری، حضور نوارابزار اصلی است و اینکه سربرگ‌های چیدمان دریچه‌های دید حذف می‌شود.

Modular-mini: مهم‌ترین نشانه‌ی این فضای کاری، حذف سربرگ‌های چیدمان دریچه‌های دید و روبان دستورات است.

بازنشانی کردن فضای کاری جاری

اگر هر قسمت از محيط Max را در هریک از فضاهای کاری تغییر وضعیت دادید با استفاده از دستور Reset To Default State می‌توانید فضای کاری جاری را بازنشانی کنید. مدیریت فضاهای کاری توسط دستور Mange Workspaces انجام می‌شود. وقتی این دستور را اجرا می‌کنید کادری با عنوان Mange Workspaces ظاهر می‌شود.

در بخش Current Workspaces فهرستی از فضاهای کاری موجود دیده می‌شود. روی هریک از این عنوان‌ها که کلیک کنید همان فضای کاری در جریان قرار می‌گیرد. کلیک روی نماد ضربدر قرمزرنگی که در جلوی هر عنوان وجود دارد موجب حذف فضای کاری می‌شود. دکمه‌ی Save as New Workspace چیدمان موجود در محیط را بانام جدیدی که می‌دهید ذخیره‌سازی می‌کند.

 اگر روی دکمه‌ی Save Default State کلیک کنید، فضای کاری منتخب به‌عنوان فضای کاری پیش‌فرض لحاظ می‌گردد. کلیک روی دکمه‌ی Restore to Default State باعث می‌شود وضعیت فضای کاری منتخب بازنشانی شود. در بخش Active Workspace Properties می‌توانید مشخص کنید که فضای کاری منتخب شامل چه بخش‌هایی از محیط باشد.

ایجاد سند جديد در Max

در Max نیز همانند سایر برنامه‌های رایج، کلیدهای میانبر Ctrl+N برای ایجاد یک سند جدید کاربرد دارد اما در اینجا کار کمی متفاوت است چنان‌که با مراجعه به منوی فرعی File>New این اختلاف را می‌بینید. در این منوی فرعی با چهار دستور روبه‌رو می‌شوید.

۴ دستور در منوی فرعی File>New در تری دی مکس

New All .1: با اجرای این دستور فایل جدیدی ایجاد می‌شود که تمام محتوای صحنه‌ی کنونی را از بین می‌برد.

Keep Objects .2: توسط این دستور می‌توانید فایل جدیدی ایجاد کنید که موضوعات کنونی را بدون کلیدهای انیمیشن و پیوند سلسله مراتبی بین آن‌ها در خود داشته باشد.

Keep Objects and Hierarchy .3: این دستور فایل جدیدی می‌سازد که موضوعات کنونی را در خود نگه‌داشته و همچنین پیوند سلسله مراتبی بین آن‌ها را بدون کلیدهای انیمیشن حفظ می‌کند.

New from Template .4: در این روش کادری با عنوان Create New Scene باز می‌شود که به شما اجازه‌ی انتخاب یک فایل الگو را می‌دهد در پایان وقتی روی Create New Scene (واقع در پایین سمت راست کادر) کلیک کردید، سند جدید از روی فایل ای نمونه‌برداری خواهد شد. با کلیک بر روی لینک آبی‌رنگ (واقع در پایین اسمت چپ) کادر Create New Scene می‌توانید به تنظیمات بیشتری از فایل‌های الگو دسترسی پیدا کنید. این کار در قالب کادر Template Manager صورت می‌پذیرد.

 

New در تری دی مکس” width=”552″ height=”552″>

بازیابی محیط نرم‌افزار Max

یکی از دستورات منحصربه‌فرد Max، ابزار File>Reset است. این دستور تمام داده‌های کنونی را پاک نموده و تنظیمات محيط Max از قبیل؛ پیکربندی دریچه‌های دید، موضوعات ایجادشده، کادر ویرایشگر ماده، تصویر پس‌زمینه‌ی صحنه و غیره را از نو بازنشانی می‌کند و همه‌چیز را به وضعیت پیش‌فرض (زمانی که به‌تازگی برنامه را بازکرده‌اید) برمی‌گرداند. دستور Reset پیش از اتمام کار خود کادری هشداردهنده ارائه می‌دهد و بدین‌وسیله در مورداطمینان شما از بازیابی کلی محیط می‌پرسد.

نكته: اگر می‌خواهید بازیابی مطابق باسلیقه‌ی شما صورت بگیرد (به‌عنوان‌مثال هرموقع دستور Reset را اجرا کرديد، فایلی حاوی یک مکعب درصحنه باز شود) تغييرات لازم را اعمال کنید و فایل را بانام maxstart.max در پوشه‌ی Scenes از پوشه‌ی اصلی برنامه قرار دهيد.

به‌عبارت‌دیگر فایل maxstart.max فایل الگوی برنامه Max پس از اجرای دستور Reset است. یکی دیگر از کارهایی که باید دراین‌ارتباط انجام دهید، تعریف مسیری است که Max باید در آنجا فایل maxstart را بیابد. این مسیر در سربرگ File I/O از کادر Customize>Configure User Paths قابل تنظیم است.

صادرات و واردات موضوعات در Max

Max هم مانند سایر برنامه‌های تحت ویندوز، برای صدور موضوعات به بیرون از محیط، دستور File>Export>Export را دارد و نیز برای ورود موضوعات از سایر برنامه‌ها به درون محيط، دستور File>Import>Import را در اختیارتان قرار می‌دهد. هردوی این دو دستور، قالب‌های مهم و رایج نظير stl.*،*.sat *.igs،*.dxf،*.dwg،*.ai *.3ds را می‌شناسند.

پس از اجرای دستور Export، كادر استاندارد Select File to Export برای انتخاب قالب، مسير و نام فایل ارسال شدنی ظاهر می‌گردد. پس از انجام تنظیمات بالا و کلیک دکمه‌ی Save، با توجه به نوع قالب منتخب ممکن است کادرهایی متفاوت ظاهر شوند که درون آن‌ها تنظیماتی قابل انجام است، این کادرها و تنظیماتشان برای هماهنگی موضوعات ارسال شدنی با محيط خواننده‌ی آن‌ها در نظر گرفته‌شده‌اند.

پس از اجرای دستور Import، كادر استاندارد Select File to Import برای انتخاب قالب، مسير و نام فایل ظاهر می‌گردد. پس از معرفی نام و نشانی فایل وارد شدنی، دکمه‌ی Open را کلیک کنید. هریک از قالب‌های قابل ورود به محيط Max، كادری را ظاهر می‌کنند که تنظیم‌کننده‌ی موضوعات قرارگرفته در همان قالب است، چراکه باید موضوعات قرارگرفته در فایل، با Max هماهنگ شوند.

چگونگی ادغام مدل‌ها بین اسناد

روش پیشنهادی Max برای تبادل مدل‌ها بين اسناد این برنامه، دستور File>Import>Merge است. به‌بیان‌دیگر دستور Merge برای درج موضوعات موجود در سایر اسناد Max، به درون سند جاری به کار می‌رود. پس‌ازآن که درون کادر استاندارد Merge File، فایل مدنظر را معرفی نموديد.

در کادر ظاهرشده، اسامی موضوعات موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای انجام این روش‌های متعددی وجود دارند، مثلاً ضمن پایین نگه‌داشتن کلید Ctrl روی اسامی دلخواه کلیک کنید، روی یکی از اسامی کلیک کنید و به سمت پایین یا بالا Drag نمایید، برای انتخاب تمام موضوعات، )در پایین فهرست اسامی) روی دکمه‌ی All کلیک کنید و در پایان نیز بر روی دکمه‌ی OK کلیک نمایید.

نکته حائز اهمیت آن‌که اگر موضوعی در فایل منتخب با موضوعی در فایل جاری همنام باشد، Max كادری با عنوان Duplicate Name را ظاهر می‌کند. اگر گزینه‌ی Apply to All Duplicate را فعال کنید، سؤالاتی مانند Auto-Rename برای تمامی موضوعات همنام، به هر تعداد که باشند یک‌بار بیشتر پرسیده نخواهد شد؛ اما اگر این گزینه فعال نباشد، سؤالات اشاره‌شده برای هر موضوع یک‌بار پرسیده می‌شود.

با کلیک دکمه‌ی Merge، ادغام صورت می‌گیرد و اسامی مشابه بدون هیچ مشکلی به درون فایل جاری وارد می شوند. اگر دکمه‌ی Skip را کلیک کنید، از ادغام موضوع همنام صرف‌نظر می‌شود. با کلیک دکمه Delete Old، موضوع موجود در فایل جاری حذف می‌شود و موضوع همنام جایگزین آن می‌گردد. با استفاده از دکمه‌ی Auto-Rename می‌توانید ادغام را انجام بدهید، در این شرایط اسامی مشابه به‌صورت خودکار توسط برنامه تغییر می‌یابند.

 

 

چگونگی ادغام مدل‌ها بین اسناد

خلاصه آموزش‌های ابتدایی Max

شما تا حالا می‌بایست با عناصر رابط Max مأنوس شده باشید. فهم و درک رابط، یکی از کلیدهای موفقیت در به‌کارگیری Max است. اکنون خودتان در میان منوها، نوارهای ابزار و قسمت‌های مختلف محيط Max روش‌های متعددی را که برای اجرای یک دستور وجود دارد بررسی نمایید و با بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها کارکنید.

مثلاً ایده‌ی خوبی است که زمان کوتاهی را بگذارید و مکان‌نما را روی نوارابزار اصلی حرکت دهید و Tooltip ها را بخوانید. همچنین تمام Flyout ها را جست‌وجو کنید و نگاهی به ابزارهای پنهان‌شده‌ی آن‌ها داشته باشید. دریچه‌های دید، مهم‌ترین قسمت از اجزای Max هستند، چراکه نگاه شما بیش از هر چیز به آنجاست.

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!

 

بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان