آشنایی با روبان دستورات در تری دی مکس
روبان دستورات تری دی مکس بهصورت پیشفرض در بخش پایینی نوارابزار اصلی واقعشده است. تا ۲۰۱۵ Max روبان دستورات تنها دربردارندهی ابزارهای گرافیتی برای نوعی مدلسازی سریع و جالب مبتنی بر مدلسازی چندضلعی بود. تا آن زمان روبان دستورات مربوط به مدلسازی بود و تنها زمانی بهطور کامل در اختیارتان قرار میگرفت که با استفاده از امکانات یکی از دو دستور Edit Poly يا Editable Poly مشغول ويرايش موضوعات بودید.
اما اکنون اگر فضای کاری Design Standard را در جریان قرار دهید، میبینید که روبان دستورات تغيير صورت داده و کاملتر از پیش شده است. اکنون روبان دستورات، بسیاری از ابزارهای تری دی مکس را دربگرفته است. همانطور که اطلاع دارید، روبان دستورات در بیشتر نرمافزارهای امروزی ازجمله برنامههای کاربردی ویندوز نیز وجود دارد.
این روبان، دربرگیرندهی بیشتر دستورهای برنامه است و درواقع یکی از روشهای ورود دستور به شمار میرود. روبان دستورهای شامل مجموعهای از دستورات و ابزارهاست که همگی در قالب سربرگها و تابلوها قرارگرفتهاند. هر سربرگ شامل؛ چند تابلو و هر تابلو نیز شامل چند ابزار است که همگی در قالب دكمه خودنمایی میکنند.
در انتهای سمت راست عناوین روبان دستورات، فلش وجود ندارد که برای تعیین موهای ام این روبان کاربرد دارد. برای مشاهده عملکرد آن، پیدرپی روی این فلش کلیک کنید یا روی فلش کوچکتری که در کنار آن واقعشده و رو به پایین است کلیک کرده و از منویی که باز میشود است نمایید.
نکته: لازم به یادآوری است روبان دستورات را نیز میتوانید از مقر پیشفرض خود خارج کنید و بهصورت شناور دربیاورید.
کاربرد Minimize to Tabs
اندازهی روبان دستورات را طوری کوچک میکند که در حالت عادی تنها سربرگهای آن دیده شوند. در این صورت برای مشاهدهی محتوای هر سربرگ باید روی عنوان آن کلیک کنید.
Minimize to Panel Titles
اندازهی روبان دستورات را طوری کوچک میکند که در حالت عادی سربرگها به همراه تابلوهایشان دیده شوند. در این شرایط تنها عنوان تابلوها این صورت برای مشاهدهی محتوای هر تابلو باید روی عنوان آن کلیک کنید.
Minimize to Buttons
این دستور نیز شرایط را مانند Panel Titles Minimize to ترتیب میدهد اما این بار بابت هر تابلو یک دکمه خواهید داشت. بدیهی است که محتوای هر تابلو باید روی دکمهی آن کلیک کنید.
Cycle through All
اگر این دستور فعال باشد، هر بار که روی فلش کلیک میکنید به یکی از حالتهای سهگانهی اشارهشده دست مییابید. به علت فراوانی دستورات موجود در برخی از تابلوها، دستورات مخفیشدهاند. بهمنظور دستیابی به این فرمانها، روی فلش زیرین عنوان تابلو كلیك کنید. تابلوی File در حالت پیشفرض همانند نمای سمت چپ است، اما با گسترش این تابلو، به نمای سمت راست رسيديم. اگر به کار مداوم با یک تابلو نیاز پیدا کردید، میتوانید آن را Pin كنيد و در سر جای خود ثابت نماييد.
نکته: چگونه سربرگها و تابلوهای روبان را کموزیاد کنیم؟
برای کم یا زیاد کردن سربرگها و تابلوهای روبان دستورات کافی است جایی روی آن کلیک راست کنید و سپس از منوی بازشده کمک بگیرید. همچنین برای پنهان یا آشکار کردن روبان دستورات در نوارابزار اصلی، از دکمهی Show Ribbon کمک بگیرید یا دستور Customize> Show IU> Show Ribbon را اجرا کنید.
سربرگهای چیدمان دریچههای دید
سربرگهای چیدمان دریچههای دید عنوان دکمههایی است که سمت چپ دریچههای دید واقعشدهاند و برای تغییر آرایش دریچههای دید و همچنین ذخیرهسازی آرایش کنونی آنها کاربرد دارند.
کاربرد پنجرهی مرورگر صحنه
پنجرهی مرورگر صحنه امکان نمایش، مرتب کردن، فیلتر کردن، انتخاب موضوعات درون سند و همچنین مدیریت لایهها را برای شما فراهم میسازد. پنجرهی مرورگر صحنه نیز همانند بسیاری از پنجرههای دیگر قابل جابهجا کردن است. برای انجام این کار مکاننما را به لبهی بالایی آن منتقل کنید و سپس همانجا کلیک راست نمایید تا یک منوی میانبر ظاهر شود. با استفاده از دستور Float میتوانید پنجرهی مرورگر صحنه را شناور كنيد. اکنون با کلیک دکمهی سمت چپ ماوس روی نوار عنوان پنجره و کشیدن آن میتوانید پنجره را به محل دلخواه منتقل کنید. فعلاً در گوشهی بالا سمت راست این پنجره روی دکمهی Close کلیک کنید.
دریچههای دید و قسمتهای مختلف آن
این بخش که درواقع محل طراحی و صحنهی اصلی است، بهصورت پیشفرض چهار نمای جداگانه را نمایش میدهد. این نماها عبارتاند از؛ نمای بالا (دریچهی بالا/ سمت چپ)، نمای روبهرو (دریچهی بالا/ سمت راست)، نمای چپ (دریچهی پایین سمت چپ) و نمای سهبعدی (دریچهی پایین/ سمت راست).
چهار دریچهی دید پیشفرض تری دی مکس، بزرگترین فضای رابط را تشکیل میدهند. این دریچهها، امکان مشاهدهی موضوعات درون صحنه را فراهم میکنند. هرکدام از دریچههای دید قابل پیکربندی بوده و میتوانند بهصورت منحصربهفرد و متفاوت با دیگر دریچههای دید باشند.
نکته: هر دریچهی دید حاوی ابزارهای متنوعی همچون ViewCube ،Viewport Label Menus Pivot و غیره است که در فصلهای آتی موردبررسی قرار میگیرند.
تابلوی فرمان اصلیترین مقر دستورات
اصلیترین مقر دستورات بهصورت پیشفرض در سمت راست چهار دریچهی دید قرار دارد. اگر سؤالی مطرح شود که یک طراح بیشترین زمان را در کدام بخش از تری دی مکس صرف خواهد کرد؟ پاسخ اول شما دریچههای دید و دومین جوابتان تابلوی فرمان خواهد بود. این بخش، شامل؛ شش سربرگ است که با کلیک روی هرکدام از آنها، تابلوهای مختلفی باز میشوند.
درون هر یک از تابلوها نیز کرکرههای متنوعی وجود دارد که هریک پارامترها و تنظیمات زیادی را درون خود جایدادهاند. ضمن اشاره به اینکه تابلوی فرمان نیز قابل جداسازی از محل پیشفرض خود بوده، یادآوری میشود که سربرگهای تابلوی فرمان به ترتیب از سمت چپ عبارتاند از؛ Utilities،Display، Motion،Hierarchy Modify،Create.
منظور از پارامتر (Parameter) چیست؟
عبارت است از یک ویژگی بنیادی معلوم و مشخص که قابلتعریف است. شما هر بار که بخواهید، میتوانید پارامترها را تغيير دهید و به دنبال آن، اندازهای از موضوعات که پارامتر مربوط به آن است نیز تغییر مییابد. بسیاری از نرمافزارها ازجمله Max پارامتری (Parametric) هستند. اولین برنامهی کامپیوتری پارامتری Mechanical Desktop نام داشت که امروزه به Autodesk Inventor تغيير نامیافته است.
این برنامه یک نرمافزار مهندسی است که ابزارهای مناسبی برای انواع مدلسازیهای صنعتی و همچنین تجزیهوتحلیلهای کارگاهی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. همانطور که از عنوان Inventor مشخص بوده، این برنامه نیز کاری از شرکت Autodesk است. لازم به ذکر است که برنامههای شرکت Autodesk امکانات مبادلاتی خوبی نسبت به یکدیگر دارند.
تابلوی Create در تری دی مکس
این تابلو شامل دستوراتی برای ایجاد موضوعات در محيط تری دی مکس است. در قسمت بالای سربرگ Create، تعداد هفت دکمه وجود دارد که هریک، دستهبندی خاصی از موضوعات قابل ایجاد را در اختیار شما قرار میدهند.
این هفت دكمه عبارتاند از:
Geometry: با استفاده از این دکمه، امکان ترسیم موضوعات سهبعدی فراهم میشود.
Shapes: این دکمه امکان ایجاد موضوعات دوبعدی را فراهم میکند.
Lights: دستهبندی انواع نورها، جزو زیرمجموعهی این دکمه هستند. نورهای تری دی مکس در سه دستهی Standard، Photometric و Arnold قابل درج و تنظیم است.
Cameras: دوربینها در این قسمت قرار دارند. آنها به شما اجازه میدهند، ترکیبات صحنه را آنگونه قالببندی نمایید که هنگام نیاز آشکار شوند. در Max دودسته از دوربینها وجود دارند،Arnold, Standard.
Helpers: کمککنندهها موضوعاتی هستند که غیرقابل پرداخت بوده و هدفشان کمک به شما در مدلسازی و انیمیشن است.
Space Warps: این نوع از موضوعات، انواع مختلف میتوانند روی دیگر اشیاء و سیستمها تأثیر بگذارند. برخی از آنها ما برخی دیگر اعمال دینامیکی را شبیهسازی میکنند.
Systems: این نوع از موضوعات، برخی از مدلها را طوری باهم ترکیب میکنند که نوعی خاص از رفتار را از خود نشان دهند. همچنین این قسمت، سامانههای Sunlight و Daylight که نور خورشید را درصحنه شبیهسازی میکنند نیز دربرمی گیرد.
تابلوی Modify اصلاحگر پارامترها
ابزارهای موجود در این تابلو به شما اجازه میدهند که پارامترهای موضوعات را اصلاح کنید. اصلاحگرهای موجود در این تابلو، ابزارهایی برای تغيير شكل موضوعات هستند. البته آنها تنها ظاهر نهایی موضوع را شکل میدهند، اما پارامترهای اساسی ایجاد آن را تغییر نمیدهند.
تابلوی Hierarchy تنظیمکننده موضوعات در تری دی مکس
زمانی از این تابلو استفاده میشود که قصد تنظیم موضوعات متصل شده به یکدیگر را داشته باشید. در چنین وضعی بین موضوعات، یک رابطهی پدر / فرزندی ایجاد میگردد. ابزارهای موجود در این تابلو، بعضی روابط بین این موضوعات را کنترل میکنند؛ مانند الگوبرداری از پدر به فرزند یا قفلکردن محورها برای تبدیلهای ویژه. این تابلو، همچنین برای کنترل مكان و موقعیت محوری موضوعات منتخب نیز مورداستفاده قرار میگیرد.
تابلوی Motion
تنظیمات مربوط به متحرکسازی موضوعات در این تابلو وجود دارند.
تابلوی Display
این تابلو برای ای کنترل رنگ، قابلیت مشاهده، حالت انجماد و دیگر ویژگیهای نمایشی موضوعات استفاده میشود.
تابلوی Utilities تسهیلکننده کار
برخی از دستوراتی که موجب تسهیل در کار میگردند اما عدم وجود آنها نیز خللی در انجام پروژهها ایجاد نمیکند، در این تابلو جای دارند. این دستورات، جایی دیگر در رابط کاربر یافت نمیشوند. برای دسترسی به تمام امکانات موجود در این تابلو، همانجا روی دکمهی More کلیک کنید و از کادر ظاهرشده کمک بگیرید. همانطور که پیشازاین اشاره شد، امکان جابهجایی تابلوی فرمان وجود دارد. برای انجام این کار، مکاننما را به لبهی بالایی آن منتقل و سپس همانجا کلیک کنید و ماوس را بكشيد.
همچنین میتوانید مکاننما را روی لبهی سمت چپ تابلوی فرمان منتقل کنید تا به یک فلش وسر تبدیل شود سپس کلیک کنید و ماوس را بکشید؛ بهاینترتیب پهنای تابلوی فرمان بزرگتر میشود. هنگامیکه دستورات زیاد است، افزایش پهنای تابلوی فرمان یک موهبت بزرگ محسوب میشود. اگر مکاننما را به لبهی بالایی تابلوی فرمان منتقل کنید و سپس همانجا کلیک راست نمایید یک منوی میانبر ظاهر میگردد. گزینههای موجود در منوی فرعی Dock تنظیمکنندهی محل قرارگیری تابلو هستند.
نکته: پس از جداسازی تابلوی فرمان از محل پیشین خود، با کلیک دوگانه روی نوار عنوان آن میتوانید تابلو را در محل قبلی خود مستقر کنید. این همان کاری است که در مورد سایر اجزای قابل جداسازی مثل نوارهای ابزار، روبان دستورات و غیره نیز امکانپذیر است.
پنجرهی کوچک پیشنویسی در تری دی مکس
پنجرهی کوچک پیشنویسی که در گوشهی پایین سمت چپ مجید واقعشده است امکان بهکارگیری دستورات زبان پیشنویسی Max را فراهم میسازد. این پنجره که درواقع کوچکشدهی پنجرهی اصلی MAXScript Listener است، محتوای همان پنجرهی اصلی را نمایش میدهد.
لازم به یادآوری است که برای دستیابی به پنجرهی اصلی MAXScript Listener میتوانید دستور Scripting>MAXScript Listener را اجرا کنید یا کلید میانبر FI1 را فشار دهید. MAXScript عبارت است از زبانی که با استفاده از آن برای Max برنامههای از پیش تعیینشده مینویسند.
دو قسمت پنجرهی کوچک پیشنویسی تیتر ۳
- قسمت صورتی، همان قاب Macro Recorder است با این تفاوت که این قسمت، تنها آخرین ورودی به قاب Macro Recorder را نمایش میدهد. هنگامیکه Macro Recorder فعال میشود، هر عملی که درصحنه انجام بگیرد، توسط Max ثبت و در قاب صورتی نمایش داده خواهد شد.
- قاب سفيد، پنجرهی MAXScript Listener است. آخرين خطی که در پنجرهی MAXScript Listener تایپ میکنید، در سطح سفيد Mini Listener نیز ظاهر میگردد. شما میتوانید مستقیماً در سطح سفيد Mini Listener تایپ کنید و برای مرور آنها از کلیدهای فلش (در صفحهکلید) استفاده نمایید.
نکته: برای اجرای دستور Macro Recorder از منوی کرکرهای، نشانی زیر طی کنید:
Scripting>Macro Recorder
نوار وضعیت در کجا قرار دارد؟
نوار وضعيت، در سمت راست پنجرهی کوچک پیشنویسی و دقیقاً بالایی خط پیغام واقعشده است. این نوار اطلاعات باارزشی را درزمینهٔ ی تعداد و نوع موضوعات انتخابشده ارائه میدهد.
منظور از خط پیغام چیست؟
خط پیغام، متنی کوتاه بوده که در بخش پایینی نوار وضعیت واقعشده است. اگر شما در مورد اینکه در مرحلهی بعد باید چهکاری انجام دهید دچار مشكل شديد، به این قسمت نگاه بیندازید، Max در این متن به شما میگوید که انتظار انجام چه عملی را دارد.
دکمههای دوکارهی Isolate Selection و Selection Lock
این دو دکمه روبه روی نوار وضعیت و در کنار یکدیگر قرارگرفتهاند. Selection Lock موضوعات انتخابشده را قفل میکند تا دیگر نتوانید به آنها بیفزایید یا هریک از آنها را از مجموعهی انتخابی جاری کم کنید. دکمهی Isolate Selection نیز برای ایزوله کردن موضوعات منتخب کاربرد دارد.
نمایشگر مختصات
این بخش شامل؛ ابزارهایی برای کنترل مختصات موضوعات انتخابشده بهمنظور تغيير شكل دقيق آنها میشود. Grid نمایشگر فاصلهی بین خطوط شبکهبندی صحنه است. دکمهی Adaptive Degradation با کلید میانبر O زمانی مورداستفاده قرار میگیرد که در اسناد شلوغ موضوعات را تغییر شکل میدهید، نما را تغییر میدهید یا انيميشن را اجرا میکنید، در این صورت با استفاده از این دکمه میتوانید عملکرد دریچهی دید را بهبود ببخشید و دستآخر اینکه با استفاده از امکانات Add Time Tag میتوانید به نقطهای خاص در انیمیشن، یک برچسب متنی نسبت بدهید.
کنترلکنندههای انیمیشن و زمان
کنترلکنندههای انیمیشن و زمان از قسمتهای متنوعی تشکیلشدهاند که عبارتاند از؛
- _ نوار ردیابی: این نوار، كلیدهای انیمیشن را همانند مستطیلهایی با کد رنگی نشان میدهد، رنگ قرمز برای کلیدهای وابسته به موقعیت، رنگ سبز برای کلیدهای گردشی و رنگ آبی برای کلیدهای مقیاسی؛ نوار ردیابی پارامتر کلیدهایی که بهوسیلهی مستطیلهای خاکستری مشخصشدهاند را تغییر میدهد. شما با استفاده از این ابزار میتوانید کلیدهای انیمیشن را انتخاب کنید، حرکت دهید یا حذف نمایید. كليد Open Mini Curve Editor (که در انتهای سمت چپ نوار ردیابی قرار دارد) امکان دسترسی به تابع منحنیهای تحرک را فراهم میسازد.
نکته: برای پنهان یا آشکار کردن نوار ردیابی از دستور Bar Customize> Show UI> Show Track استفاده کنید.
- _ لغزنده ی زمان: دکمهای کشیده که در زیر دریچههای دید قرار دارد و این امکان را به شما میدهد تا بهسرعت، مکان یک قاب خاص را پیدا کنید. با کشیدن لغزندهی زمان (توسط مكان نمای ماوس) به سمت راست و چپ میتوانید بهسرعت در بین قابها حرکت کنید. با کلیک روی دکمههای فلشی که در دو سمت لغزندهی زمان قرار دارند میتوانید بین قاب پیشین یا بعدی جابهجا شوید. هر قاب (Frame) درواقع معادل یک عکس پرداختشده از صحنه است. در فرایند Rendering از به هم از به هم چسباندن این تصاویر و مرور آنها یک تصویر متحرک ساخته میشود.
-
_ کنترلگرهای اجرای انیمیشن در تری دی مکس
- این مجموعهی دکمهها، مشابه دکمههای موجود بر روی دستگاه ویدیو کار میکنند. با استفاده از این دکمهها میتوانید بین قابهای قبلی و بعدی و یا بین دو قاب ابتدایی و انتهایی جابهجا شوید. زمانبندی انیمیشن با دکمهی Time Configuration که در همین بخش قرار دارد تنظیم میگردد. همچنین اجرا و توقف انیمیشن توسط دکمهای در همین قسمت قابل انجام است.
- _ کنترلگرهای کلید انیمیشن: مجموعهی این کنترلها برای ایجاد و تنظیم کلیدهای انیمیشن به کار میروند. برای ایجاد انیمیشن در حالت کلی، دو روش متفاوت زیر را در اختیاردارید:
۱.Auto Key (با کلید میانبر N): این دکمه، کلیدها را برای هرگونه تغییرات اعمالشده روی موضوعات تنظیم میکند.
۲. Set Key (با کلید میانبر K): این دکمه، كنترل بیشتری را به شما ارائه میکند. تنها زمانی که دکمهی Set Key را فعال میکنید، Max كلیدها را برای فیلترهای منتخب تنظیم مینماید.
- کنترلکنندههای ناوبری دریچهی دید
در پایین سمت راست رابط Max، کنترلگرهایی برای پیمایش دریچههای دید قرار دارند. با استفاده از آنها میتوانید چگونگی نگرش به صحنه و موضوعات درون آن را کنترل کنید؛ مثلاً آنکه صحنه را جابهجا کنید، بزرگنمایی و کوچک نمایی نمایید یا صحنه را چرخش دهید.
سایر عناصر تشکیلدهندهی محیط
سایر عناصر Max که در درجهی اهمیت کمتری نسبت به قسمتهای اشارهشده قرار دارند.
- منوهای میانبر چهارگانه در تری دی مکس
اگر درون دریچهی دیدی که کادری زردرنگ دارد کلیک راست کنید، منوی میانبر چهارگانهای ظاهر میشود که شامل ابزارهای پرکاربرد است. این منو، ابزارهای موردنیاز را در کمترین زمان ممکن در دسترس شما قرار میدهد که البته آنهم بستگی به دستور جاری دارد.
برای بستن منوی چهارگانه میتوانید جایی درصحنه کلیک چپ کنید. در این منو، هر دستوری که بهتازگی اجراشده است به رنگ آبی نمایش داده میشود. برای اجرای دوبارهی آخرین دستور اجراشده در منوی چهارگانه، روی نوار خاکستریرنگ بالای همان دستور (آبی شده) کلیک کنید.
برای تنظیم منوی چهارگانه، دستور Customize> Customize User Interface را اجرا کنید تا کادری با همین عنوان نمایان شود. در این کادر به سربرگ Quads مراجعه کنید. در هنگام کلیک راست برای ظهور منوی چهارگانه، اگر کلیدهای Shift،Ctrl يا Alt را پايين نگهداشته باشید، منوی بازشدنی، متفاوت از حالت پیشفرض خواهد شد.
نکته: بسیاری از کاربران حرفهای، زیاد از منوی چهارگانه استفاده میکنند. یکی از دلایل آن است که این کاربران بدون جستوجو به دنبال دستورات و طی مسیرهای طولانی و تنها با استفاده از موقعيت جاری ماوس، میتوانند به بیشتر دستورات موردنیاز خود دست بیابند.
به جدول زیر دقت کنید.
کادرها و ویرایشگرها در برنامه Max
اجرای برخی از دستورات منجر بهظاهر شدن کادری میشود که سرشار از کرکرهها، گزینهها، دکمهها، فیلدها و غیره است. یک مثال جالب در این زمینه، کادر Environment and Effects میباشد که با فشردن كليد ۸ ظاهر میگردد. این کادر، آنقدر عناصر متنوع دارد که میتواند شمارا برای مدتی طولانی مشغول نگه دارد.
٢. عواملی همچون محيط (Environment)، جلوهها (Effects)، تنظیمات پرداخت (Render Setup) و…
شناخت کادرهای پایدار در تری دی مکس
برخی از کادرها در Max، پایدار هستند بدین معنی که برای کار با موضوعات درون صحنه نیازی به بستن این کادرها ندارید. در حالت باز بودن این کادرها نیز میتوانید موضوعات مختلف را ایجاد، حذف و ویرایش کنید یا حتی تغییر شکل بدهید. به یاد داشته باشید که تنها برخی از کادرهای پایدار، مقادير تنظیمشده را برای دفعات بعد ذخیره میکنند. نمونههایی از کادرهای پایدار عبارتاند از:
Curve Editor, Video Post Render Setup.Material/Map Browser Material Editor
نكته: فشردن پیدرپی کلیدهای میانبر ~+Ctrl باعث مخفی و مریی شدن همزمان تمام کادرهای پایدار میشود.
منظور از کرکرهها در Max چیست؟
کرکره عبارت است از گروهی از کنترلها (شامل؛ دکمهها، پارامترها، فیلدها و غیره) که در زیر یک کادر خاکستریرنگ عنوان دار قرار دارد. کرکرهها در بیشتر جاهای Max مانند کادرها و تابلوی فرمان وجود دارند. هر کرکره (در کادر عنوان دار خود) یک علامت مثلث کوچک و سیاهرنگ دارد.
مثلث رو به پایین نشان میدهد که کرکره باز و علامت مثلث رو به سمت راست نشان داده که کرکره بسته است. کلیک روی نوار عنوان کرکره، باعث باز یا بسته شدن آن میشود. همچنین میتوانید ترتیب قرار گرفتن کرکرهها را نیز تغییر دهید. برای انجام این کار روی دکمهی سمت راست کرکره کلیک کنید و آن را به سمت پایین یا بالا بکشید.
چگونه به منوی میانبری دست پیدا کنیم؟
اگر در محلی خالی از یک کرکره کلیک راست کنید، به منوی میانبری دست مییابید. در این منو Close Rollout کرکرهی جاری را (که کلیک راست درون آن صورت گرفته است) میبندد. Close All منجر به بسته شدن همهی کرکرهها میگردد. Open All منجر به باز شدن همهی کرکرهها میشود. در قسمت بعدی، نام تمامی کرکرهها را مشاهده مینمایید.
بدیهی است که وجود علامت تیک در کنار نام هر کرکره، نشان از باز بودن آن دارد و درنهایت، دستور Reset Rollout Order محل قرارگیری کرکرهها را دوباره به وضعیت پیشفرض بازمیگرداند. اگر طول کرکره، از فضای اختصاص دادهشده فراتر رود، یک نوار مرور عمودی در لبهی سمت راست آن ظاهر خواهد شد. شما میتوانید این نوار را به سمت بالا یا پایین بکشید تا بین کرکرهها جابهجا شويد.
نکته: همانطور که پیشازاین اشاره شد، برای مرور دستورات موجود در کرکرهها میتوانید از نماد دست استفاده کنید. جالب است که بدانید در این حین، نگهداشتن کلید Ctrl باعث مرور سریع دستورات موجود در کرکرهها و نوارهای ابزار میگردد.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!