سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تلفن گویا: 034-34370360

کاربرد ۳D Max در معماری چیست؟

 Autodesk 3d Max محبوب‌ترین برنامه‌ای است که برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی، بازی‌ها و انیمیشن‌ها استفاده می‌شود. هنرمندان و توسعه‌دهندگان سه‌بعدی به طور گسترده از این برنامه استفاده می‌کنند. اساساً در صنعت بازی و سرگرمی برای ویرایش و ایجاد آثار هنری سه‌بعدی استفاده می‌گردد. یکی از مفیدترین کاربردهای تری دی مکس در صنعت معماری است، جایی که معماران از این برنامه برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی از معماری داخلی و خارجی برای درک بهتر ساختمان یا شیء استفاده می‌کنند.

نقشه‌ها و مدل‌های معماری به کاربر کمک می‌کند تا طراحی و چشم‌انداز پروژه را تعیین نماید. برخی از معماران از اتوکد برای چنین نقشه‌هایی استفاده می‌کنند. ما حتی می‌توانیم طراحی‌های دوبعدی خود را به ۳D Max  وارد و در خود برنامه روی آن‌ها کار کنیم. با ۳D Max  کاربر می‌تواند اشیا را ایجاد کرده و به آن متریال داده، نورپردازی کند و در آخر رندر (خروجی) بگیرد و نتایج دلخواه را ببیند.

ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه ۳D Max

۱. مدل‌سازی سه‌بعدی و رئالی بودن

۲. رندر سه‌بعدی

۳. پشتیبانی از فایل‌های DWG

۴. انیمیشن محدود

۵. MAXScript (یک زبان برنامه‌نویسی داخلی در مکس می‌باشد).

مزایای استفاده از نرم‌افزار ۳D Max

الف) از طیف وسیعی از نرم‌افزارهای مدل‌سازی که به‌راحتی در دسترس هستند؛ پشتیبانی می‌کند.

ب) از نظر مدل‌سازی و انیمیشن پیچیده، کاربرپسند است.

پ) شامل انواع منابع قدرتمند انیمیشن می‌شود.

ت) این نرم‌افزار دارای یک ویرایشگر مواد است که به شما امکان ساخت، اعمال و ویرایش مواد و نقشه‌ها را در صحنه‌ها می‌دهد.

چه کسانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کند؟

الف) معماران و طراحان داخلی؛

ب) انیماتورهای باتجربه که روی فیلم‌های با بودجه بالا، فیلم‌های مستقل یا حتی نقاط تجاری کوچک‌تر که نیاز به حرکت سه‌بعدی دارند، کار می‌کنند، اغلب از آن استفاده می‌نمایند؛

پ) در صنایع املاک و معماری برای ایجاد رندرهای فوتو رئالیستی ساختمان‌ها، در طول فرایند طراحی از این نرم‌افزار استفاده می‌گردد.

ت) مشتریان می‌توانند به طور قابل‌اعتماد محیط زندگی خود را تصور کنند و بر اساس مدل‌های واقعی پیشنهاداتی ارائه دهند.

 

چگونه در مکس مدل سه‌بعدی بسازیم؟

ایجاد مدل‌ها و نقشه‌ها در ۳D Max در مقایسه با اتوکد متفاوت است. این برنامه دارای چهار نما به نام‌های: غربی، شرقی، شمال و جنوب و همچنین دید پرسپکتیو است.

برای یادگیری ۳D Max یک سری دستورات ابتدایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با تبدیل به چندضلعی و سطوح قابل‌ویرایش، ویرایش کرد. علاوه بر این، یک سری ابزارهای پیشرفته وجود دارد که باعث حرفه‌ای‌تر شدن طراحی می‌شوند.

ما هنگام ایجاد معماری خارجی و داخلی، از این دستورات ساده و کاربردی استفاده می‌کنیم و سپس آن‌ها را به سطوح Polygon، Mesh،Patch  یا NURBS  مناسب تبدیل می‌کنیم تا شکل‌ها و طرح‌های مختلفی را از آن‌ها ویرایش و ایجاد نماییم. پس از اتمام قسمت ایجاد، برای اضافه‌کردن مواد به پروژه و سپس ارائه Lightning به صحنه حرکت می‌کنیم. در نهایت از Renderer برای رندر صحنه و نمایش خروجی‌ها استفاده می‌نماییم.

تری دی مکس یک روش رندر پیش‌فرض به نام رندر خط اسکن دارد. درحالی‌که رندرهای دیگری به‌عنوان افزونه اضافی با برنامه موجود است. معروف‌ترین و مهم‌ترین رندر V-Ray است که به رندر صحنه‌ها بدون خطا کمک می‌کند.

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در ۳D Max

مرحله ۱: همان‌طور که در تصویر نشان‌داده‌شده است یک جعبه ایجاد کنید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۲: روی کادر کلیک راست کرده و روی CONVERT TO > EDITABLE POLY کلیک کنید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

گام ۳: به‌محض اینکه کادر به پلی قابل‌ویرایش تبدیل شد، روی MODIFY TAB کلیک کنید تا تنظیمات جعبه را مشاهده نمایید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۴: روی چندضلعی از منوی EDITABLE POLY کلیک کرده و بالاترین چندضلعی کادر را انتخاب کنید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۵: کلیک راست کرده و INSET را انتخاب نمایید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

گام ۶: در مرحله بعد، کلیک راست کرده و EXTRUDE را انتخاب و کادر را همان‌طور که در تصویر نشان‌داده‌شده به سمت پایین فشار دهید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۷: چهار چندضلعی را همان‌طور که در تصویر مشخص شده است انتخاب نمایید و آن‌ها را به سمت پایین اکسترود کنید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۸: لبه‌ها را همان‌طور که در تصویر مشخص می‌باشد انتخاب کرده و روی CONNECT کلیک کنید تا پلی بین این دو ایجاد نمایید.

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

مرحله ۹: لبه‌های جانبی را انتخاب و آن‌ها را به هم وصل کنید و چندضلعی بیرونی را بردارید تا یک درب ایجاد کنید، (همانند تصویر).

 

ایجاد معماری خارجی سه‌بعدی در 3D Max

 

گام ۱۰ ایجاد ویندوز

برای ایجاد ویندوز، چندضلعی را همان‌طور که در اسکرین‌شات نشان‌داده‌شده است انتخاب کنید و همان را INSET نمایید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۱: همان‌طور که در تصویر می‌بیند، چندضلعی را حذف کنید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۲: لبه‌ها را به هم وصل کرده و یک پل ایجاد کنید، همان‌طور که در تصویر نشان‌داده‌شده است.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۳: جعبه دیگری ایجاد نمایید و آن را در بالای خانه حرکت دهید، همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

گام ۱۴: پس از قراردادن جعبه، همان را به Editable Poly تبدیل کنید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

گام ۱۵: لبه‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را همان‌طور که در تصویر قابل‌مشاهده است؛ وصل کنید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۶: همانند تصویر زیر، لبه ایجاد شده را به سمت بالا حرکت دهید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۷: چندضلعی پایین کادر تازه ایجاد شده را انتخاب کرده و آن را به داخل وارد نمایید.

 

گام 10 ایجاد ویندوز

 

مرحله ۱۸ آخرین مرحله

 همان‌طور که در تصویر نشان‌داده‌شده است، چندضلعی Inset را اکسترود کنید.

 

مرحله 18 آخرین مرحله

 

گام ۱۹: خانه آماده است، همان‌طور که در تصویر می‌بینید.

 

مرحله 18 آخرین مرحله

 

این یک مثال آسان برای نشان‌دادن نحوه ایجاد یک‌خانه ساده با ابزارها و عملکردهای موجود در برنامه ۳D Max است. برنامه تری دی مکس نرم‌افزاری گسترده و قدرتمند است که به کاربر کمک می‌کند تا با بیش از یک راه و استفاده از تعداد بی‌نهایت ابزار، مدل‌های معماری را ایجاد و طراحی نماید. در این مثال متوجه شدیم که بیشتر از ابزارهای Connect ،  Extrude و Inset برای ایجاد چندضلعی و لبه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزارها، فقط ما می‌توانیم یک صحنه داخلی کامل ایجاد کنیم و سپس مواد را بیشتر به آن اضافه نماییم.

یادگیری این تکنیک‌ها زمانی که هزاران آموزش ارائه شده توسط Autodesk وجود دارد دشوار نیست. ما می‌توانیم طراحی و مدل‌سازی پیشرفته را به‌آرامی و پیوسته در حین کار بر روی نرم‌افزار یاد بگیریم.

تری دی مکس نرم‌افزاری است که می‌تواند به هر زمینه یا صنعت خاصی محدود شود. کاربردها و مزایای بسیاری دارد که برنامه را به نرم‌افزاری در صنعت سه‌بعدی نیازمند می‌کند. می‌توان گفت که هر طراح یا مدل‌سازی در برخی مواقع نیاز به استفاده از تری دی مکس دارد. گردشکار کارآمد است و صدها پلاگین و از پیش تنظیم را نیز ارائه می‌دهد.

 

 

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!

بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان