سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تلفن گویا: 034-34370360

آشنایی با الگوی رنگ در مسجد های هند

رنگ های جذاب در معماری مساجد هند

در ابتدای ورود اسلام به هند، معابد بزرگ هندویی و بودایی به مسجد تبدیل شدند، ولی در سال های بعد الگوی معماری و تزئینات از ایران و عربستان تأثیر پذیرفت؛ به گونه ای که معماری ترکیبی هند و ایرانی یا هند و عربی شکل گرفت. منظر رنگی مساجد هند (الگوی رنگ در مسجد) در دو گروه قدیم و جدید بررسی می شوند.

آشنایی با دسته اول مساجد هندو (مساجد قدیم)

دسته اول مساجد حاصل تغییر کاربری و تبدیل معبد به مسجد بوده و دومی از ابتدا برای مساجد ساخته شده است. گروه دوم شامل؛ مساجد جدیدی می شود که با الگوهای مختلف بنا شده است. مسجد قوه الاسلام دهلی و جامع اجمیر از گروه اول تبدیل معبد هند به مسجد را نشان می دهد. رنگ سفید، خاکستری و قرمز که از خاک محلی تهیه شده منظر رنگی این بناها است. در گروه اول، جامع دهلی از ابتدا برای مسجد ساخته شده و رنگ غالب آن قرمز و سفید و از مصالح بومی و طبیعی است.

رنگ سرخ که از رنگ های مقدس بوده و نزد هندیان جایگاه مهمی دارد، در معبد، مسجد، کاخ و قلعه حکومتی نیز استفاده شده است چنان که رنگ قرمز در ترکیب با سفید در قلعه سرخ دهلی، آگرا، جیپور و در بنای صفدرجنگ دهلی و نظایر آن دیده می شود. رنگ های قرمز و سفید ابتدا ریشه اقلیمی دارد که چون در دسترس بوده بیشتر استفاده شده، اما کاربرد زیاد و طولانی در گذر زمان از آن ها رنگ های مقدس ساخته است.

آشنایی با دسته اول مساجد هندو (مساجد قدیم)

 

آشنایی با دسته دوم مساجد هندو (مساجد متأخر)

مربوط به دوره های معاصر بوده که الگوی غالب آن ها دو رنگ است که معمولاََ رنگ سفید در کنار رنگ دیگری چون سبز، صورتی و آبی به کار رفته و تفاوت اصلی این بناها با گروه اول، پوشش رنگ بر مصالح اصلی است. این شیوه به جهت مصالح جدید و سهولت در ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته و رنگ های پوششی جهت تزئین استفاده شده است. از این جمله می توان به مسجد کوچکی در مجموعه قطب منار در جوار مسجد قوه الاسلام اشاره کرد که رنگ غالب این بنا صورتی و سفید است.

سادگی و بی پیرایگی این مکان مقدس در شبستان و ایوان با پوشش رنگی سبز و صورتی و هماهنگ با درختان، گیاهان سبز، خاک باغچه و حوض کوچک مقابل ایوان، فضایی دلنشین و آرام بخش ایجاد کرده است. گستردگی روابط با دیگر کشورها در الگوپذیری معماری و تزئینات از جمله؛ عنصر رنگ تأثیر داشت. رنگ ها گاه برگرفته از معماری کشورهای اسلامی، تأثیر پذیرفته از رنگ های معابد هندویی و گاه ترکیبی از این دو است. ترکیب رنگ سبز و سفید مانند مساجد عربی، مسجدی در بافت شهری احمدآباد و رنگ های سفید، سبز و آبی در حسینیه شهر لاکنو به چشم می خورد.

آشنایی با دسته دوم مساجد هندو (مساجد متأخر)

 

برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!

 

منابع:

  • جلالی نائيني، سيدمحمدرضا. (۱۳۷۵) هند در يك نگاه. تهران: شيرازه.
    • دایره المعارف طهور، فرقه های مختلف دین هندو،
    • شاتوک، سیبل. (۱۳۸۱) دین هندو،چاپ اول. ترجمه: حسن افشار، تهران: مرکز
بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان