مقدمهای بر انیمیشن سهبعدی در معماری
ساختمانها در مقیاسهای عظیم ساختهشدهاند که برای احاطه کردن فضایی که ما در آن زندگی میکنیم، طراحیشدند. به همین دلیل، اغلب به تصویر کشیدن مناطق با تصاویر ثابت و پلانهای دوبعدی دشوار است. معماران همیشه در جستجوی راههای بهتری برای انتقال ایدههای خود هستند و انیمیشن سهبعدی در معماری به آنها این توانایی را میدهد که طرحهای خود را به روشی کاملاً جدید و جایگزین به نمایش بگذارند. در این مقاله به هدف و مزایای انیمیشن معماری و همچنین برخی از ابزارهای رایج مورداستفاده در این زمینه میپردازیم.
منظور از انیمیشن معماری چیست؟
انیمیشن معماری فرآیند ایجاد رندرهای ویدئویی برای ساختمانها یا فضاها است. برخلاف رندر برای تصاویر ثابت، انیمیشن شامل رندرکردن چندین فریم از صحنه میباشد که درنهایت برای ایجاد ظاهر حرکت در ویدیو ترکیب میشوند. این ویدیوها بهعنوان ابزارهای مفیدی برای شبیهسازی راه رفتن در فضا یا پرواز در میان و اطراف آن عمل میکنند.
انیمیشنها در معماری چگونه استفاده میشوند؟
با انیمیشنهای معماری، بهسادگی میتوان یک ویدیو به مشتری یا مخاطبان بر روی صفحهنمایش شما، یا ارسال لینکی به آن بهصورت آنلاین نشان داد. درک فیلمها معمولاً در مقایسه با نقشههای فنی یا حتی مجموعهای از تصاویر ثابت بسیار آسانتر است. مخاطبان میتوانند چندین فضای مختلف را بهطور همزمان بدون نیاز به پیمایش در آلبوم یا نشستن در یک نمایش اسلایدی مشاهده کنند. همچنین به شما امکان میدهد تا تجربهای شبیه به دیدن واقعی فضا داشته باشید.
این فرآیند شامل؛ ایجاد یک مدل سهبعدی دقیق از پروژه، آمادهسازی صحنه انیمیشن در یک برنامه رندر و رندرکردن ویدیوی نهایی است. این انیمیشنها میتوانند شامل؛ نمای بیرونی، داخلی، منظره و همچنین چیزهایی مانند؛ آب، ماشینها و افراد باشند. آنها همچنین میتوانند صدا و افکتها را برای به حداکثر رساندن ارائه صوتی بصری داشته باشند. انیمیشنهای معماری را میتوان در یک جلسه نشان داد یا بهصورت آنلاین برای مشاهده در یک وبسایت یا پلت فرم رسانههای اجتماعی پست کرد.
کاربرد انیمیشنسازی برای افراد مختلف
۱. معماران
معماران از انیمیشن برای تحلیل و ارائه استفاده میکنند. این رسانه اجازه میدهد تا نگاهی اجمالی به چگونگی زنده شدن یک فضا داشته باشید. مشاهده طرحهای آنها از طریق لنز ویدیو، تصویر بهتری از نحوه انجام آن ارائه میکند و میتواند منجر به تصمیمگیری آگاهانهتر در مورد نور، فضا، اندازه و مقیاس شود. همچنین ارائههای فراگیرتری را برای نمایش ویژگیهای کلیدی یک پروژه ایجاد میکند.
۲. آژانسهای املاک و مستغلات
آژانسهای املاک و مستغلات از انیمیشنهای معماری برای تبلیغ املاک استفاده میکنند. آنها میتوانند این کار را با نمایش یک فضای خالی با دکوراسیون داخلی، ازجمله؛ مبلمان، تزئینات و لوازمخانگی، بدون نیاز به تزئین فیزیکی و صحنهسازی ملک انجام دهند. انیمیشنهایی مانند این میتوانند پتانسیل کامل یک ملک را نشان دهند و درعینحال در زمان و هزینه آژانس نیز صرفهجویی کنند.
۳. توسعهدهندگان املاک
توسعهدهندگان از انیمیشنهای معماری برای فروش واحدها، زمینها و خانهها استفاده میکنند، حتی قبل از اینکه ساخته شوند. آنها میتوانند ساختمانها، اتاقها، امکانات رفاهی و کل جوامع را در مراحل اولیه توسعه به نمایش بگذارند تا علاقهمند شوند و خریداران بالقوه را به دست آورند.
پیشفروش زمانی است که افراد میتوانند قبل یا در حین ساختوساز، ملک را خریداری کنند تا زودتر وارد کار شوند و قیمت خوبی را تضمین کنند و توسعهدهندگان از انیمیشنهای معماری در این مرحله استفاده میکنند تا به مشتریان نشان دهند که چه چیزی را خریداری میکنند.
۴. صاحبان خانه
صاحبان خانه، زمانی که به دنبال فروش یا بازسازی خانه خود هستند، اغلب برای تجسم واضح نتیجه به انیمیشنهای معماری روی میآورند. با انیمیشن میتوانند خانه را با مبلمان، وسایل و اضافات مختلف ببینند.
۵. اهمیت انیمیشن برای طراحان منظر
طراحان منظر اغلب با قطعات وسیع زمین کار کرده و مسیرها، پوشش گیاهی و امکانات عمومی را طراحی میکنند تا به فضاهای باز زندگی بیفزایند. طرحهای منظره با در نظر گرفتن افراد ساخته شده و مطمئن میشوند که اوقات خوشی را برای رفتن از مکانی به مکان دیگر، با فضای استراحت کافی در بین آنها سپری میکنند. آنها بهطور منظم از انیمیشنهای معماری برای نشان دادن این ویژگیها در عمل استفاده مینمایند. یک ویدیو که در فضا حرکت میکند و نشان میدهد که چگونه همهچیز باهم ترکیب میشود.
۶. برنامه ریزان رویداد
برنامهریزان رویداد همچنین از انیمیشنهای معماری برای ارائه ماکتهایی از طرحهای رویداد، شبیهسازی دکوراسیون و کشف مکانهای مختلف استفاده میکنند. بسیار شبیه فرآیند طراحی معماری، این شبیهسازیها به طراحان رویداد کمک میکند تا تصمیمات دقیقی در مورد دکور، نقوش رنگ، چیدمان و موارد دیگر بگیرند.
مزایای استفاده از انیمیشنسازی در معماری
۱. پوشش اضافی
با انیمیشنهای معماری، میتوانید زوایای بسیار بیشتری را نسبت به تصاویر ثابت نشان دهید. یک بررسی کامل ویدیویی میتواند دهها عکس ثابت را با یک تور یکپارچه جایگزین کند. این امکان نمایش راحتتر و کاملتر طرحها را فراهم میکند.
۲. تجربه واقعبینانه
انیمیشن به مردم این امکان را میدهد که پروژه را درحرکت تجربه کنند، گویی در زندگی واقعی در فضا حرکت میکنند. با این نوع دیدگاه، طراحان و مشتریان بهطور یکسان میتوانند درک بهتری از جریان ساختمان، اندازه و مقیاس اتاقها، راهروها و دربها و فضای کلی پروژه ایجاد کنند.
۳. فرآیند طراحی همهجانبه
هنگامیکه بهعنوان یک ابزار بررسی داخلی استفاده میشود، طراحان میتوانند به فضاها و ویژگیهای کلیدی نگاه کنند تا ببینند در طراحیهای خاص چگونه عمل میکنند. معماران میتوانند انیمیشنها را مشاهده کرده تا نقاط برجسته و کاستی در طرحهای خود را مشخص کنند تا محصول نهایی را بیشتر اصلاح نمایند. این غوطهور شدن در طول فرآیند طراحی به اطمینان از در نظر گرفتن تمام مناطق کمک میکند.
۴. ارائه جهانی
محصول نهایی انیمیشنهای معماری بهصورت ویدئویی ارائه میشود. ویدئوها را میتوان به هرکسی، خواه مشتری، گروه خصوصی یا عموم نشان داد. فیلمها را بهصورت آفلاین روی بیلبوردها، تلویزیونها یا مانیتورها نمایش میدهند. آنها همچنین میتوانند بهصورت آنلاین در یک وبسایت جاسازیشده یا در یک پلت فرم رسانههای اجتماعی پست شوند.
ویدئو بهعنوان یک رسانه شامل تمام رسانههای دیگر، باقابلیت گنجاندن محتوای دیداری و شنیداری برای یک تجربه حسی غنی میشود. انیمیشن معماری محتوای جهانی تولید میکند که بهراحتی قابلانتقال و درک آسان است.
نرمافزارهای مهم انیمیشنسازی معماری
برای انیمیشنهای معماری، از برنامههای نرمافزاری برای تنظیم صحنه، ایجاد زوایای دوربین، ترسیم کلیپها و تولید انیمیشن استفاده میشود. برنامهها با رندرکردن تمام فریمها به ترتیب به این امر دست مییابند تا به یک ویدیو بهعنوان محصول نهایی تبدیل شوند. این برنامهها معمولاً شامل؛ ابزارهایی برای قرار دادن پوشش گیاهی، کتابخانهای از اشیاء سهبعدی، کلید دوربین برای گرفتن فضاها و افکتهای مختلف برای تنظیم ظاهر هستند.
در اینجا برخی از برنامههایی که معمولاً برای ایجاد انیمیشنهای معماری استفاده میشوند، آورده شده است:
Twinmotion.1
Twinmotion یک برنامه رندر با یادگیری آسان است. این برنامه ابزارهای رندر پیشرفته را با یک رابط بازی مانند ترکیب میکند تا یک تجربه رندر بصری را ارائه دهد که استفاده از آنهم ساده و هم قدرتمند است. کل رابط توسط نمادها هدایت میشود و شامل یک کتابخانه قابلتوجه از داراییهای سهبعدی آفلاین میباشد. معماران از Twinmotion برای انیمیشنهای معماری در سراسر جهان استفاده میکنند و بهسرعت در حال تبدیلشدن به یکی از محبوبترین برنامههای انیمیشن در بازار است.
۲. لومیون
Lumion یک برنامه رندر سریع و ساده در زمان واقعی با یکی از بزرگترین کتابخانههای داخلی موجود است. کتابخانه آن دارای هزاران ماده، درخت، انسان، اشیا، نورها و جلوهها می باشد و بسیاری از داراییهای سهبعدی برای حرکت و انیمیشن از پیشساخته شدهاند.
سازگاری گستردهای با برنامههای مدلسازی سهبعدی و برخی ابزارهای قدرتمند برای شکل دادن به توپوگرافی زمین، بدنههای آب، مواد سهبعدی و پوشش گیاهی متحرک دارد. در Lumion، میتوانید بهراحتی صحنه خود را با افرادی که در حال پیادهروی هستند، ماشینهای در حال حرکت و گیاهانی که در باد میچرخند، پرکنید. این به دلیل قابلیتهای انیمیشن و زمان گردش کار سریع خود بهخوبی شناختهشده است.
۳. Enscape
Enscape یک پلاگین رندر است که به دلیل ادغام یکپارچه آن در گردش کار مدلسازی سهبعدی بهسرعت محبوبیت پیدا میکند. این برنامه از درون برنامههای مدلسازی سهبعدی اجرا میشود و یک پیشنمایش همزمان با ابزارهایی برای ایجاد انیمیشنهای سریع و باکیفیت بالا ارائه میدهد.
Enscape دارای یک کتابخانه کوچک از داراییهای سهبعدی ازجمله محیط، آسمان و جلوههای نوری است و کتابخانه را میتوان با دانلودهای اضافی گسترش داد. بسیاری از Enscape به دلیل سبکوزن بودن در سختافزار کامپیوتر، استفاده آسان و رندر سریع استقبال میکنند.
آیا یک معمار میتواند انیماتور باشد؟
معماران به طیف گستردهای از مهارتها و دانش مجهز هستند، اگرچه این حرفه بر محیط ساختهشده متمرکز است، فرصتهای مختلفی برای کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند، وجود دارد. انیمیشن یک مسیر رایج برای معمارانی است که علاقه خاصی به تجسم و رندر سهبعدی دارند. با مهارتهای فنی قوی، توجه به جزئیات و دانش طراحی بصری، معمارانی که تبدیل به انیماتور میشوند، اغلب قادر به تولید محتوای باکیفیت بالا برای محیطها و شخصیتها هستند.
بسیاری از فیلمها نیز نیازمند ساخت مجموعههایی بهصورت فیزیکی، دیجیتالی یا ترکیبی از هر دو هستند. این صحنهها اغلب به تخصص یک معمار واقعی نیاز دارند تا مطمئن شود که کارها ازنظر ساختار، اندازه، مقیاس و واقعگرایی کار میکنند. حتی پسزمینههای کاملاً متحرک CGI در فیلمها بهنوعی از اشیاء فیزیکی در مجموعه نیاز دارند تا مکان و تناسب را در صفحه سبز نشان دهند.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!!