منظور از سبک مدرن چیست؟
طراحی مدرن تجسمهای متفاوتی را در برمیگیرد که میتواند تعریف آن را دشوار کند. در سادهترین اصطلاحات، طراحی داخلی مدرن به انعکاس حرکت هنر مدرن در فضای داخلی خانه اشاره دارد. چندین ویژگی اصلی و مضمون طراحی در طول سبک مدرن دیده میشود. معماری مدرن به استفاده از تکنیکها و مصالح ساختمانی جدید مانند؛ بتن مسلح، فولاد و شیشه بستگی دارد. “مدرن” اصطلاحی مبهم است که میتواند به روشهای مختلفی تفسیر شود.
تاریخچه سبک مدرن در طراحی داخلی
معماری مدرن و ساختمانهای مدرن بهطورکلی در اوایل قرن ۲۰ ظاهر شدند. این ریشه در آغاز قرن، ریشه در طرحهای آلمانی و اسکاندیناوی داشت و در طول نیمه اول قرن محبوبیت یافت. این توانایی، ماشینآلات را برای ارائه مسکن و مبلمان ارزانقیمت به مردم فراهم کرد. این معماری، فضای داخلی، مبلمان و هنر آگاهانه است.
عبارت “روشهای نوین ساخت” به روشهای کار مؤثرتر برای دستیابی به اهداف بیشتر بدون استفاده زیادتر، اشاره دارد و مراکزی در اطراف استفاده از تکنیکهای ساختمانی خارج از سایت وجود دارد که میتواند از شرایط کارخانه و تکنیکهای تولید انبوه بهرهمند شود. این امر به دنبال جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز بهجایگزینی سریع مسکن ازدسترفته انجام شد، اما به دلیل بحران مسکن مدرن و تمایل به کاهش هزینهها، بهبود کیفیت، سرعت، سلامتی و ایمنی، در سالهای اخیر شاهد تمرکز مجدد بوده است.
منظور از مدرنیسم یا مدرنیست چیست؟
این سبک گاهی اوقات با اصطلاحات سبک گرایانه “مدرنیسم” یا “مدرنیست” همراه است، بااینحال، اینها معنای بسیار خاصی دارند که با فلسفه طراحی متمرکز بر عملکرد ساختمانها است. مدرنیسم در تمام زمینههای هنری گسترش یافت و در معماری انواع مختلفی، ازجمله آیندهپژوهی، ساختگرایی، دی استیگل و باهاوس را شامل شد.
مدرنیسم بهعنوان یک سبک پست مدرنیسم دنبال شد که به آن “pomo” نیز میگویند یک سبک معماری که در اواخر دهه ۱۹۶۰ ظهور کرد و بهعنوان واکنشی علیه مدرنیسم ظاهر شد که برخی آن را بسیار ضعیف، رسمی و سخت گیرانه میدانستند. معماری پستمدرن با زیبایی بسیار، غریب و پیچیده مشخص میشود.
چهار ساختمان باورنکردنی مدرن در تهران
معماری ایرانی پیشینهای طولانی دارد که به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و با نمادگرایی کیهانی، ابداع و تعادل هندسی آن مشخصشده است. در دوران سلطنت پهلوی، بسیاری از معماریها به دلیل تقلید از سبکهای اروپایی در معرض خطر از دست دادن هویت ایرانی قرار داشتند. از زمان انقلاب، معماران از طراحیهای مدرن درهمآمیخته با الهام از معماری ایرانی، بهویژه در پایتخت استفاده کردند.
توجه به جزئیاتی که تخت جمشید را زنده کرده هنوز هم در معماری معاصر تهران دیده میشود. گرچه ممکن است برخی از مردم، ایران را کشوری وابسته به تجدیدنظر گرایی بدانند، اما این چهار ساختمان تفاوت دارند. آنها طبیعت را در آغوش میکشند، نور را نشان و نمای بزرگترین شهر در آسیای غربی را تغییر میدهند.
۱. پیست اسکی بارین در کوه های البرز
بسیاری فراموش میکنند که کوههای البرز، ایران را به مقصد اصلی اسکی تبدیل میکنند. درست در خارج از تهران استراحتگاه اسکی بارین واقعشده که فرم آن از ایگلو الهام گرفتهشده است. معماران هنگام طراحی استراحتگاه بر روی فرم و انعطافپذیری تمرکز کردند. شکل ارگانیک آن بهراحتی در چشمانداز اطراف قرار میگیرد. فضای داخلی ساختمان مدرن و دارای دیوارهای منحنی، نور فرورفته و حداقل دکوراسیون است.
طراحان با الهام از ایگلو لایههای توپوگرافی برای تقلید از بلوکهای یخی در اتاقهای داخلی استفاده کردند. نور خورشید از طریق پنجرههایی که هوشمندانه قرارگرفتهاند جریان مییابد و فضا را با نور طبیعی روشن میکند.
۲. طراحی جذاب ساختمان شریفی ها
شرکت معماری Nextoffice با در نظر داشتن مضامین عدم اطمینان و انعطافپذیری، این خانه را طراحی کرده است. قرار بود محل زندگی شریفی بهجای یکخانه ثابت، با محیط اطرافش تغییر کند. خانه شریفیها هفتطبقه و مدولار است. با فشار یک دکمه بهسادگی، اتاق صبحانه، اتاق مهمان و دفتر میچرخد تا نور وارد شود و فضای پاسیو جدیدی ایجاد کند.
معماران ایرانی Nextoffice خانه را متناسب با نیازهای صاحبان خانه طراحی کردند. این خانه برای حفظ گرما در زمستان بسته میماند و در تابستان میتواند برای ورود نسیم باز شود. این ویژگیهای اختراعی ضمن بهرهگیری از ویژگیهای خانه سنتی ایرانی که اغلب دارای فضاهای مجزا برای زمستان و تابستان است، به بازده انرژی خانه میافزایند. زیرزمین خانه از طریق یک استخر با کف شیشهای نور را دریافت میکند. دوطبقه زیرزمینی دارای سقفهای بلند و راهپله باز هستند.
۳. خانه منحنی و پر از باغ Nikbahkt
این ساختمان منحنی سنگی، در فضای سبز اطراف محله نیاوران تهران قرارگرفته است. پروژههای عمرانی که درگذشته اجراشده تعداد زیادی از باغها و فضاهای سبز را از بین برد، اما معمار آقای محمدرضا نیکباهکت از فرصت استفاده کرد و ایده جدیدی را امتحان کرد.
ساختمان نیکباهکت شامل؛ پنج طبقه و ۳۰ واحد مسکونی با استخر، سالن ورزش و سالن تشریفات است. فضای باز و درختان به تصفیه هوا کمک و محیط زیبایی را فراهم میکند. فلورا سطح خارجی ساختمان را پوشانده و سختی توسعه آجر و ملات را نرم و ساکنان را به طبیعت و فضای باز متصل میکند.
۴. معماری مجتمع آپارتمانی دانیال
معماران رضا صیادیان و سارا کلانتری این مجموعه آپارتمانی خیرهکننده را در سال ۲۰۱۲ در محله دانیال تهران ساختند. نور طبیعی نهتنها ازنظر زیباییشناسی خوشایند، بلکه ازنظر حرارتی نیز کارآمد است. صیادیان و کلانتری یک باغ هندسی اجرا کردند تا طبیعت را به منظره شهری برگردانند. در این طرح از درختان، آبشارها و مواد طبیعی برای ایجاد فضای استراحت و مراقبه استفادهشده است. صفحات شیشهای رنگآمیزی شده و سقفهای هندسی، حکایت از کاشیکاری و موزاییکسازی پارسی باستان دارد که تاریخ معماری ایران را بسیار پررنگ نشان داده است.
۹ ویژگی جذاب سبک مدرن
۱. خطوط منظم و آرایه گری حداقلی
مقدم بر طراحی مدرن، سبکهای گوتیک، رنسانس و ویکتوریا است که دارای بافت های سنگین، تزئینات، عناصر تاریک و نمایشی فراوانی بود. طراحی مدرن این موارد، به نفع طراحیهای تمیز، مستقیم و فضاهای بدون سروصدا را رد کرد. اساساً فرم از عملکرد پیروی میکند. جوناتان آدلر، طراح و نویسنده میگوید: من فکر میکنم همهچیز در خانه شما باید دارای دلیل جدی باشد اگر نمیدانید چرا آنجاست، آن را از فضا دور کنید.
۲. چه رنگهای معرف سبک مدرن هستند؟
رنگ سفید، بژ و حتی برخی از سایههای سیاه اصلیترین پالت رنگ برای طراحی مدرن هستند. طراحی مدرن تأکید زیادی بر مواد طبیعی دارد، بنابراین نگهداشتن فضا در یک پالت رنگ طبیعیتر کلیدی است. استفاده از یک رنگ پررنگ هرگز برای پوشاندن کل دیوار نیست، بلکه به میزان کم برای ایجاد یک نقطه کانونی و کمک به شکستن مواد خنثی است.
موارد استفاده از رنگ های پر رنگ در طراحی مدرن
- هنر دیواری انتزاعی
- یک مبل تک رنگ به رنگ برجسته مانند، مبل چرمی قرمز
- چند کوسن پررنگ
- یک فرش با رنگ و طراحی خاص
- یک دیوار خاطره
۳. طراحی مبلمان از مواد طبیعی در سبک مدرن
عصر طراحی مدرن، مصالح جدیدی را برای ساخت مبلمان انتخاب کرد. بهجای مجسمهسازی از چوب، فولاد، تخته سه لایه و پلاستیک استفاده شد. همهچیز در مورد ایجاد تعادل بین عملکرد خالص و زیباییشناسی است. این موضوع باید عملی و درعینحال جذاب باشد. یکی از مهمترین نشانههای طراحی مدرن صندلی واسیلی بود، یک صندلی فولادی بدون درز و لولهای در سال ۱۹۲۵ ساخته شد که رویکرد طراحی مبلمان را کاملاً تغییر داد.
صندلی ایمز، یکی از قطعههای مشخصکننده آن دوران بوده که در سال ۱۹۵۶ از تخته سه لایه و چرم ساختهشده، که بهعنوان بخشی از هدف توسعه مبلمان ارزانقیمت و قابل تهیه بهطور گسترده تولیدشده است. سرانجام، صندلی لاله که امروزه بهعنوان یکی از محبوبترین قطعات مبلمان مدرن باقیماند.
۴. مضامین طراحی در سبک مدرن
مدرنیسم نفی شکوفاییهای آراسته سایر سبکهای طراحی، مانند سبکهای طراحی گوتیک، رنسانس و ویکتوریا بود؛ بنابراین، بسیاری از طرحهای مختلف مدرن دارای چندین مؤلفه مشترک هستند که مضامین طراحی با طراحی مدرن مرتبط شدهاند.
۵. خطوط مستقیم در طراحی داخلی
منظور از طراحی مدرن، تضادی از سبکهای طراحی قبلی بود که از بافت های سنگین، کندهکاریها و رنگهای چوبی در خانه استفاده میکرد؛ بنابراین، بیشتر اجزای طراحی مدرن، از مبلمان گرفته تا شکل اتاقها، شامل؛ خطوط تمیز، مستقیم و بدون جزئیات اضافی است. خطوط طراحی مدرن واضح و بسیار ضعیف هستند.
۶. استفاده از فلز در سبک مدرن
کروم و فولاد ضدزنگ بخش عمدهای از طراحی مدرن را تشکیل میدهند. از بین بردن جزئیات فلزی سنتی (مانند، آهن فرفورژه) استفاده از فلزات تمیز و صیقلی را در فضا آسان میکند. کروم یا فولاد ضدزنگ بهعنوان بخشی از مبلمان، مانند پایههای میز یا قسمتهای در معرض قاب صندلی، استفاده میشود. از کروم بهطور گسترده در سراسر خانه مانند؛ شیرهای آب، دستگیره درب ها، دستگیرههای کابینت، لامپها و نردهها مورد استفاده قرار می گیرد. کروم جلا دارای براقیت بسیار زیاد و رنگ آبی کمرنگ است که سرد به نظرمی رسد.
۷. منظور از طراحی مینیمالیسم چیست؟
مینیمالیسم نقشی جداییناپذیر در طراحی مدرن، طراحی مدرن معاصر و طراحی معاصر دارد. اصول مینیمالیسم شامل؛ رویکرد “کمتر کم نیست” برای طراحی یک فضا است. این بدان معناست که هیچ جزئیات اضافی مانند؛ ستون، قالبریزی، سازه، تزئینات کابینت و استفاده بیشازحد از رنگ یا استفاده بیشازحد از منسوجات وجود ندارد.
میتوان طراحی مینیمالیستی را اضافی دانست، اما درواقع برای اطمینان از ضروری بودن آنچه در خانه وجود دارد، برنامهریزی زیادی لازم است. خانههای مینیمالیست به دلیل سادهسازی کارآیی، معمولاً بسیار راحتتر از آن هستند که به نظر میرسند.
۸. عدم وجود شلوغی در سبک مدرن
عدم وجود شلوغی به رویکرد مینیمالیستی طراحی مدرن منجر میشود. درحالیکه بهم ریختگی برای افراد مختلف میتواند معنای زیادی داشته باشد، اما در رابطه با طراحی مدرن، در درجه اول به لوازم جانبی اشاره دارد. این بدان معنی است هرگونه وسایل ضروری، ازجمله؛ کتاب، وسایل الکترونیکی و یادگاری یا در داخل کابینت یا کمد دوراز چشم نگهداری میشود یا می توانید در داخل خانه قفسه، انبار مخفی در زیر نیمکت ها یا صندلی ها تعبیه کنید.
۹. طرح طبقه باز در طراحی داخلی
نقشه طبقه باز در یک فضا به آشپزخانه و اتاق نشیمن می پیوندد. این طرح اشاره به خانه هایی دارد که درفضاهای مشترک هیچگونه دیواری بین آن ها وجود ندارد. این طرح همچنین دارای خطوط تمیز، رنگ های کرومی و یک رنگ فرعی است که در فضا تکرار میشود.
طراحی آشپزخانه به سبک مدرن
طراحی آشپزخانه مدرن شامل؛ بسیاری از مضامین و ایده های مشابه در طراحی داخلی است. این آشپزخانه ها دارای خطوط تمیز در کابینت ها و پیشخوانهای بدون لبه های تزئینی یا پانل های برجسته هستند.
اتاق نشیمن
اتاق نشیمن از چندین مضمون اصلی طراحی مدرن استفاده میکند. خطوط تمیز موجود در مبلمان در کل فضا تکرار شده، درحالیکه برای ایجاد یک نقطه کانونی و ایجاد بیان در یک منطقه از یک رنگ پررنگ استفاده میشود. اتاق نشیمن مینیمالیستی از مبلمان بسیار ناچیز استفاده میکند. از طرح های رنگی بسیار ساده و یک شکل تکراری بهعنوان تنها عنصر در طراحی استفاده می شود.
اتاق نشیمن به سبک مدرن نشان می دهد که چگونه وسایل شخصی مانند؛ ظروف سفالی یا کالاهای جمع آوری شده، بدون بهم ریختگی اتاق به نمایش گذاشته شود. قفسه های داخلی برای نشان دادن محتوای خود از درون روشنایی دارند و خطوط قفسه ها تقلیدی از خطوط دیده شده در جاهای دیگر اتاق است.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!