سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فیلیپ جانسون، مردی که معماری را غیراخلاقی کرد!

زندگی‌نامه و تحصیلات فیلیپ جانسون

فیلیپ کورتلیو جانسون در ۸ ژوئیه ۱۹۰۶ در کلیولند، اوهایو، ایالات‌متحده متولد شد و در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ در نیو کنعان، کنتیکت از دنیا رفت. فیلیپ جانسون معمار و منتقد آمریکایی که هم به خاطر ارتقا سبک بین‌المللی و هم برای نقش او در تعریف معماری پست‌مدرنیسم شناخته می‌شود.

جانسون در رشته فلسفه در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و در سال ۱۹۳۰ فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۳۲ وی به‌عنوان مدیر گروه معماری موزه هنرهای مدرن (MoMA) در نیویورک انتخاب شد. او باهنری راسل هیچكاك، کتاب ‌بین‌المللی معماری را از سال ۱۹۲۲ (۱۹۳۲) نوشت، كه شرح معماری مدرن پس از جنگ جهانی اول را ارائه می‌داد. در سال ۱۹۴۰ جانسون به هاروارد بازگشت و در آنجا معماری را نزد مارسل بروئر فراگرفت.

بااین‌وجود مربی واقعی او لودویگ میس ون در روهه بود که با او در ساختمان سیگرام در شهر نیویورک (۱۹۵۸) کارکرد. پس از جنگ جهانی دوم جانسون از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۴ به‌عنوان مدیر بخش معماری به MoMA بازگشت، مونوگرافی تأثیرگذار وی میس فان در روهه در سال ۱۹۴۷ منتشر شد.


زندگی‌نامه و تحصیلات فیلیپ جانسون

معماری‌های نمادین فیلیپ جانسون

فیلیپ جانسون در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ چندین سازه‌های نمادین خود را طراحی کرد، از جمله؛ نیو کانان، کانکتیکات، خانه شیشه‌ای و ساختمان سیگرام در نیویورک که با همکاری میس ون روهه بود. در سال ۱۹۷، جانسون اولین دریافت‌کننده جایزه پریتزکر بود. جانسون از ساختارهای مدرن اولیه تا ساختمان‌های بعدی مدرن، در طول دهه‌ها فعالیت حرفه‌ای خود چندین حرکت معماری را تعریف کرد.

۱. طراحی جذاب خانه‌ی شیشه‌ای

خانه شیشه‌ای، خانه جدید فیلیپ جانسون در کنعان، کانتیکت، یکی از اولین پروژه‌های وی بود و در طول زندگی حرفه‌ای او ادامه داشت. این ملک ۴۹ هکتاری شامل ۱۴ سازه بوده که بین سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۵ ساخته‌شده است. این خانه که به دلیل ساختار ساده خطی و استفاده از صفحات بزرگ شیشه‌ای به‌عنوان دیوار قابل‌توجه بوده و مدیون زیبایی دقیق و مینیمالیستی است اما به کارهای معماران قرن ۱۸ و ۱۹ نیز اشاره دارد.

خانه شیشه‌ای به‌گونه‌ای طراحی‌شده که به منظره اطراف باز و مشرف‌به برکه باشد. این مکان که اکنون یک مکان ملی برای حفاظت از تاریخ بوده، از مه تا نوامبر پذیرای بازدیدکنندگان است.


1. طراحی جذاب خانه‌ی شیشه‌ای

۲. معماری ساختمان سیگرام در منتهن

جانسون با معمار میس ون در روهه ساختمان سیگرام در منهتن را ساخت. برج خیابان پارک از مفرغ و شیشه پوشانده شده و ۳۸ داستان را در برمی‌گیرد. جانسون همچنین بسیاری از فضاهای داخلی ازجمله رستوران نمادین چهارفصل را طراحی کرده است.

۳. ساختمان AT&T نمادی از طراحی پست‌مدرن

ساختمان AT&T جانسون (اکنون بانام برج سونی شناخته می‌شود) واقع در خیابان ۵۵۰ مدیسون در منهتن، نمادی از طراحی پست‌مدرن است. این ساختمان در آن زمان با شریک زندگی او، جان بورگی طراحی‌شده و با نمای بیرونی گرانیت صورتی و الهام گرفته از چیپندیل، متمایز می‌شود.

۴. طراحی کلیسای جامع کریستا

طراحی کلیسای جامع کریستال در سال ۱۹۸۰، با بیش از ۱۰ هزار شیشه ساخته‌شده و مانند ستاره‌ای چهارپر است. این سازه چشمگیر در کنار برج امید معمار ریچارد نوترا قرار دارد.

۵. معماری معبد غیرانتفاعی روتکو در هوستون

معبد غیرانتفاعی روتکو در هوستون که شامل ۱۴ نقاشی از مارک روتکو است، توسط جان و دومینیک دو منیل در سال ۱۹۶۴ ساخته و در سال ۱۹۷۱ تکمیل شد.


5. معماری معبد غیرانتفاعی روتکو در هوستون

۶. طراحی جذاب ساختمان Lipstick

ساختمان Lipstick در مرکز شهر منهتن واقع‌شده که نام خود را از شکل و سایه بیرونی آن یعنی از گرانیت و فولاد قرمز گرفته، توسط جانسون و Burgee در سال ۱۹۸۶ تکمیل‌شده است. برج بیضوی ۳۴ طبقه یک تفاوت چشمگیر با برج‌های لبه تیز در محله دارد.

۷. طراحی داخلی شگفت‌انگیز کلیسا

جانسون در سال ۱۹۷۶ میدان شکرگزاری دالاس و کلیسای کوچک مارپیچی میدان را طراحی کرد. فضای داخلی چشمگیر کلیسای نمازخانه شامل ۷۳ صفحه شیشه‌های رنگی توسط هنرمند گابریل لور طراحی‌شده است.

۸. موزه مدرن آمون کارتر

طراحی جانسون برای موزه آمون کارتر در فورت ورث تگزاس، در سال ۱۹۶۱ تکمیل شد. ساختمان مدرن با استفاده از سنگ ماسه، شیشه و برنز ساخته‌شده و دارای یک سالن ورودی دوطبقه و پنج فضای گالری بود. جانسون همچنین بر دو مورد توسعه نظارت داشت که جدیدترین مورد آن در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد.

۹. طراحی کلیسا با اشکال هندسی

یکی دیگر از پروژه‌های جانسون در تگزاس، کلیسای سنت ریحان در محوطه دانشگاه توماس در هوستون بود. در سال ۱۹۹۷، این ساختمان با استفاده از سه شکل مکعب، کره (که گنبد را ایجاد می‌کند) و صفحه طراحی شد.


9. طراحی کلیسا با اشکال هندسی

۱۰. تئاتر ایالتی جانسون نیویورک

تئاتر ایالتی جانسون نیویورک که اکنون به تئاتر دیوید اچ کخ معروف است، در مرکز لینکلن منهتن در سال ۱۹۶۴ افتتاح شد و بیش از ۵۰ سال به‌عنوان خانه باله شهر نیویورک خدمت کرده است. این تئاتر در ابتدا به‌عنوان بخشی از نمایشگاه جهانی ۱۹۶۴-۶۵ ساخته شد.

۱۱. طراحی برج‌ها و ساختمان‌ها در محله PPG

جانسون و بورجی پیتسبورگ محله PPG را طراحی کردند که شامل؛ یک برج ۴۰ طبقه، یک ساختمان ۱۴ طبقه و چهار سازه شش طبقه است. مجموعه شیشه و فولاد که در سال ۱۹۸۴ تکمیل شد، دارای ۲۳۱ گلدسته بوده که به سبک متمایز نئوگوتیک خود می‌افزاید.

فیلیپ جانسون، مردی که معماری را غیراخلاقی کرد!

پدر چارلز ای. کاگلین، مجری رادیوی محبوب، در سال ۱۹۳۶، در یک نمایشگاه در شیکاگو – شمال ساید، یک جایگاه سفید نصب کرد که از یک دیوار سفید گسترده (پنجاه فوت عرض)، دوطبقه بلند بیرون زده بود تا مخاطبان هشتاد هزار تماشاگر را مخاطب قرار دهد. کافلین که در پخش هفتگی او سی میلیون شنونده در اوج بود، یکی از اصلی‌ترین مخالفان رئیس‌جمهور فرانکلین روزولت جدید بود.

در خطبه‌های خود، او به بانکداران مرکزی، سرمایه‌داران وال‌استریت و کمونیست‌ها متوسل شده بود. سرانجام، او کلمات رمز را رها کرد و شروع به تحریک “توطئه بین‌المللی بانکداران یهودی” کرد. درصحنه شیکاگو، او قدم زد و مشت‌هایش را تکان داد و رئیس‌جمهور فعلی را که در آن سال به دنبال انتخاب مجدد بود فریب داد. ازنظر طراحی و شعار، نزدیک‌ترین صحنه تماشای ایالات‌متحده در آن سال‌ها تجمعات نازی‌ها بود که آلمان را فراگرفت.

تفکرات معمار فیلیپ جانسون

طراح داخلی Coughlin، مسئول موزه و معمار نوظهور، فیلیپ جانسون است که خود فاشیست بود. پیش‌ازاین مرحله، جانسون به‌عنوان مبلغ بینش خاصی از مدرنیسم معماری مشهور بود. در سال ۱۹۳۲، در موزه هنر مدرن جدید که در آن زمان بوده، نمایش مهمی را ارائه داد که آمریکایی‌های را با آثار می ون در روهه، والتر گروپیوس و لوکوربوزیه آشنا کرد. چیزی که جانسون آن را سبک بین‌المللی می‌نامید.

او به‌عنوان یک سازمان دهنده ماهر ازنظر ایده‌های معماری طبیعی ظهور کرد و بعداً خودش یک معمار بااستعداد و موفق شد؛ اما تشنجی که در دهه نوزدهم دنیا را به لرزه درآورد، وی را از این کار دور کرد و به سمت سیاست سوق داد و به دلایلی کاملاً متفاوت تبلیغ کرد. جنبش کاگلین یکی از چند نوع فاشیسم بود که در آن سال‌ها خودش را به آن متصل می‌کرد و از جنبش وحشیانه بود.

مردی در خانه شیشه‌ای زندگی‌نامه جدید جانسون

در “مردی در خانه شیشه‌ای” زندگینامه جدید و سرحال و روشن پاک مارک لامستر از جانسون، از ما خواسته‌شده که چرا impresario معماری قرن بیستم به چنین موادی از سیاست‌های راست افراطی سقوط کرد و چگونه، با توجه به اعماقی که به آن افتاد، نه‌تنها خود را نجات داد، بلکه به بالا صعود کرد. این چیزی فراتر از مسئله عادی تلاش برای آشتی دادن یک هنرمند بزرگ باسیاست رذیلانه او است.

حتی با این شرایط، جانسون کمی بیشتر به عزرا پوند شباهت دارد. او نه‌فقط یک خالق در نوع خود بوده، بلکه شخصی است که استعدادهای بسیاری را پرورش می‌دهد و اشتیاق او به یک هدف وحشتناک، وی را از دوستان و کشورش دور می‌کند. بااین‌وجود ستاره پوند قبل از ماجراهای خود با فاشیسم درخشان بود و پس‌ازآن کم‌نور شد. جانسون موفق شد گذشته خود را نادیده بگیرد و درراه رسیدن به یک حرفه فوق‌العاده موفق، آن را پشت سر بگذارد.


مردی در خانه شیشه‌ای زندگی‌نامه جدید جانسون

موفقیت فیلیپ کورتلیو جانسون

دهه‌ها بعد، زمانی که جانسون به یکی از مشهورترین معماران کشور تبدیل‌شده بود نام او نه‌تنها به ساختمان سیگرام، بلکه به تئاتر ایالتی نیویورک در مرکز لینکلن پیوست. خانه جعبه‌ای و دیواره شیشه‌ای او در نیو کنعان، کانتیکت و آسمان‌خراش‌های سراسر کشور که گذشته فاشیست او بود دوباره خبرساز شد. جانسون پاسخ داد و جوانی خود را مقصر دانست.

چه کسانی فیلیپ جانسون را به سمت معماری سوق دادند؟

آنچه او را به سمت معماری سوق داد، سخنرانی‌های آلفرد اچ بار، جونیور استاد ولزلی بود، كه از اولین محققانی بود كه مدرنیسم هنری را آموزش داد. بار از دیرباز مدرنیسم اروپا را تجربه کرده بود. در سال ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸، او قبل از سفر به مسکو در باهاوس با استادان آن مصاحبه کرده بود و در آنجا با سرگئی آیزنشتاین و چهره‌های مختلف آوانگارد روسیه ملاقات کرد. در سال ۱۹۲۹، او اولین مدیر موزه هنر مدرن تازه تأسیس، در نیویورک شد.

در آن سال، جانسون به تور اروپا با یک برنامه سفر معماری که توسط بار ارائه شد، رفت. وی شیفته ساختمان با هاوس شد. وی برای بار نوشت: “این بنا باعظمت و سادگی بی‌نظیر است” و تحت تأثیر بنیان‌گذار باوهاوس، والتر گروپیوس، قرار گرفت كه در برلین ملاقات كرد. او گروپیوس را به‌عنوان “آرمان‌شهری که همه‌چیز را به شکلی بزرگ می‌بیند و علاقه زیادی به جلب مردم به دنبال خود دارد، توصیف کرد. “

سبک‌شناسی ازنظر فیلیپ جانسون

ازنظر سبک‌شناسی، جانسون در سال‌های متمادی از نئوکلاسیسیسم به یک پست‌مدرنیسم معمولی تغییر شکل داد که نمونه اصلی آن ساختمان گرانیت گلگون A. T. & T. (بعداً برج سونی) است. این تغییرات می‌توانند نسخه‌هایی از بی‌ثباتی، عقل ناآرام، ارتداد مستمر وی باشد؛ اما در زمان افتتاح ساختمان، در سال ۱۹۸۴، جانسون صرفاً همان کاری را انجام می‌داد که همیشه انجام داده بود و آن دادن مهر تأیید از ثروتمندان و قدرتمندان به سبک ابتدایی است.


برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!

بیشترین ها
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان