رابرت ونچوری طراح برجسته
رابرت ونچوری در نیمه دوم قرن بیستم جزو طراحان برجسته بود، زیرا او اهداف تحقق بخشیدن به معماری را رد میکند. وی رویکرد خود را درزمینهٔ پیچیدگی و تناقض در معماری (منتشرشده توسط MoMA در سال ۱۹۶۶) که ناشی از تحقیقات او در آکادمی آمریکایی در رم در دهه ۱۹۵۰ و تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا در اوایل دهه ۱۹۶۰ بود، بیان کرد. این کتاب بهعنوان یک مانیفست لطیف برای معماری غیرمستقیم توصیفشده است.
پایه و اساس کارهای رابرت ونچوری چیست؟
تاریخ، فرهنگعامه، پیچیدگی آدابورسوم و معنای نمادین بهدستآمده از طریق نشانهها و زمینهها، پایه و اساس کارهای او شد. خانه بسیار زیبایی که وی برای مادرش طراحی کرد، به خانه وانا ونچوری (۱۹۶۴، فیلادلفیا) معروف است. ونچوری در نقد تأثیرگذار خود بر مدرنیسم، در صف مقدم پستمدرنیسم بود. هدف او، یکبار گفت، بیدار کردن معماران از رؤیاهای اولیه نظم ناب بود.
زندگینامه جذاب رابرت ونچوری
در اوایل دهه ۱۹۶۰، ونچوری با دنیس اسکات براون، یک برنامهریز و معمار که در پن (دانشگاه پنسیلوانیا) هم تدریس میکرد، آشنا شد. آنها یک مشاغل شگفتانگیز حرفهای ایجاد کردند و در سال ۱۹۶۷، ازدواج کردند. آنها علاقه خود را به منظره روزمره، هنر و فرهنگعامه گسترش دادند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ باهم به تدریس در دانشگاه ییل پرداخته و استودیوهایی را در سیستمهای مترو، بهاصطلاح تحولات حومهای لویت تاون در خانههای مزرعهای تولید انبوه ساختهشده پس از جنگ جهانی دوم و لاسوگاس رهبری میکردند.
آقای ونچوری و دنیس اسکات براون، همسر و شریک حرفهای او، در اواخر دهه ۱۹۶۰ در دفتر خود در فیلادلفیا هنگامیکه برنده جایزه معتبر پریتزکر برای معماری در سال ۱۹۹۱ شد، به نقشی که وی در موفقیت خود داشته است اعتراف کرد. او بعداً ادعا كرد كه سزاوار است جايزه را با او تقسيم كند.
آقای ونچوری در فیلادلفیا مستقر بود، جایی که او و همسرش بیش از ۵۰ سال، معمار و برنامهریز دنیس اسکات براون، درحالیکه در یکخانه قدیمی پراکنده زندگی میکردند، یک شرکت با دسترسی بینالمللی را که با ترکیبی از وسایل مبلمان پر و برخی از آنها را طراحی مینمودند. ساختمانهای آنها به دلیل استفاده از عناصر آشنا در ترکیبهای ناآشنا شناختهشده بود.
خانه دیدنی وانا ونچوری
ونچوری در تپه چست نوت، پنسیلوانیا و در محلی صاف و جداشده توسط درختان اطراف، خانهای را برای مادرش بین سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۴ طراحی و ساخته است. ونچوری شش نسخه کاملاً کارشده از خانه را مرور کرد که بهآرامی بهعنوان اولین نمونه از معماری پستمدرن شناخته شد.
با نزدیک شدن به خانه Vanna Venturi، میتوان تصویر نمادین پناهگاه را از طریق قسمت بیرونی آن با شیروانی متقارن گسترده مانند یک زیرانداز کلاسیک تشخیص داد که در این حالت شکافته شده است و دودکش از حالت عقب بهصورت اغراقآمیز بیرون میزند.
ورودی اصلی در مرکز است و باعث ایجاد تقارن میشود که به دلیل قرارگیری پنجرهها، هم وجود دارد و هم وجود ندارد. این پنجرهها بر اساس عملکرد در داخل کشور واقعشدهاند. بهعنوانمثال، یک پنجره روبان مدرنیست برای آشپزخانه وجود داشته و پنجرههای مربع شکل در اتاقخواب و حمام در طرف دیگر نمای جلویی قرار دارند.
فضای داخلی آن حوالی شومینه، کانون خانه است، اما هنوز هم طراحی ونچوری یکخانه “عمومی” با پیچوتابهای غیرمعمول است. این طرح فقط شامل؛ پنج اتاق عملکردی است و در خارج از آن مربوط به مقیاس عمومی است. شومینه “عمومی” درواقع در کنار پلهای قرار دارد که با شومینه رقابت میکند تا هسته اصلی خانه باشد. شومینه فاقد اعتبار و پله محکم است و هر دو عنصر عمودی به شکل شکاف درمیآیند تا جایی برای دیگری ایجاد کنند.
طبقه دوم خانه رابرت ونچوری
آشپزخانه و اتاقخواب نیز به دلیل درخواست مادر ونتوری در طبقه اول واقعشدهاند. طبقه دوم شامل؛ یک اتاقخواب دیگر، فضای ذخیرهسازی و یک تراس است. یک “پله جایی” در طبقه دوم نیز خود را در فضای اصلی ادغام میکند و با زاویهای ناجور بالا میرود و عملکرد آن در یک سطح به دلیل شیب زیاد کاملاً بیفایده است، درحالیکه در سطح دیگر بهعنوان نردبانی برای تمیز کردن پنجره بلند در سطح دوم عمل میکند.
برای ایجاد تناقض و پیچیدگی بیشتر، ونچوری مقیاس را آزمایش کرد. در داخل خانه عناصر خاص “بیشازحد بزرگ” هستند، مانند، اندازه شومینه و ارتفاع لبه در مقایسه با اندازه اتاق. ارسی بخصوص در تضاد باعظمت فضای ورودی، پهن و کم ارتفاع هستند. در ارتفاع پشتی خانه یک پنجره بزرگ وجود دارد که از عناصر اصلی نمای بیرونی که در اندازه اغراقآمیز هستند پیروی میکند.
ونچوری از نمای بیرونی بهعنوان یک سیستم لایهبندی یاد میکند. نتیجهای که در نظر گرفتهشده این بود که دیوارهای خارجی را هم دیوار و هم صفحهنمایش کند. بهعنوانمثال، دیوار شیشهای شرقی بهمنظور تشکیل یک حیاط پوشیده شده توسط دیوار پشتی فرورفته است. همین ایده در مقیاس کوچکتر برای اتاقخواب در آنطرف خانه استفاده میشود. یک مانیفست برای معماری پستمدرن، خانه Vanna Venturi ترکیبی از عناصر مستطیل، منحنی و مورب است که به هم میپیوندند (گاهی اوقات یکدیگر را کنار هم قرار میدهند) بهگونهای که پیچیدگی و تناقض ایجاد میکنند.
فلسفه کارهای رابرت ونچوری چه بود؟
ونچوری در طراحی معماری خود تحت تأثیر استادان اولیه مانند؛ میکل آنژ و پالادیو و استادان مدرن ازجمله؛ لوکوربوزیه، آلوار آلتو، لوئیس کان و ایرو ساارین قرار گرفت.
رابرت ونچوری در سال ۱۹۲۵ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، آمریکا به دنیا آمد و از دهه ۱۹۶۰ معمار آمریکایی پیشگام شورش پستمدرن علیه سادگی و کارکردگرایی ناب معماری مدرنیست بود. او هم در ساختمانها و هم در نوشتههایش از معماری سرشار از نمادین و تاریخ، پیچیدگی و تناقض حمایت کرد.
یکی از بارزترین نمونههای طراحی رابرت ونچوری
یادگیری از لاسوگاس (با استیون ایزنور، ۱۹۷۲)، خوانش جنجالی از زشت، معمولی و نوار تجاری نمادین آن شهر، در یک انتشار دیگر به اوج خود رسید. ونچوری همچنان بر عملکرد ارتباطی معماری از طریق نشانهها و نمادها تأکید کرد. یکی از بارزترین نمونهها، طراحی شرکت وی برای نمایشگاه کاتالوگ بهترین محصولات است.
ونچوری به چه چیزی معروف است؟
ونچوری همچنین به دلیل ابداع کلمه “Less is a bore” معروف است. ونچوری با دنیس اسکات براون در فیلادلفیا زندگی میکرد. وی پدر جیمز ونچوری، بنیانگذار و مدیر استودیو ReThink است.
سوله تزئین شده اثر رابرت ونچوری
نمونهای ازآنچه معمار آن را “سوله تزئین شده” مینامید، ساختمان بزرگ جعبه مانند با تابلوهای تزئینی رنگآمیزی شده با گلهای رنگارنگ بسیار بزرگ الگویی است که از کاغذدیواری تجاری اتاقخواب خود ونچوری و اسکات براون با ادای احترام به هنر پاپ و فرهنگعامه گرفتند. معماران به توسعه ایدههای خود در طیف گستردهای از پروژهها، ازجمله مبلمان و طراحی محصولات، خانهها، کمیسیونهای نهادی (ازجمله موزههای هنر) و برنامههای برنامهریزی شهری ادامه دادند. ونتوری در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد.
معماری اردک رابرت ونچوری
طراحی گاهی اوقات میتواند پیشپاافتاده باشد. این ساختمانها بهطور منحصربهفرد و مشخصی از ساختمانهای انتزاعی، استعاره و غالباً یکنواخت که طراحی مدرن را طبقهبندی کردهاند، جدا میشوند. آنها بهجای اینکه از آسمانخراشهای فولادی و شیشهای که بهعنوان نقطه عطف در شهرهای جهان استفاده میشود، طرفداری کنند، هدفشان این است که معماری را به روشی سرگرمکننده، تجاری و شاید کمی کاربردیتر و گویا سرگرم کنند. برخلاف سایر ساختمانها، آنها خود تجسم واقعی یکچیز هستند و عملکرد آن را بهجای پنهان کردن آن در چهار دیوار سخت، بهطور گسترده در معرض نمایش قرار میدهند.
اصطلاح معماری “اردک” توسط معماران رابرت ونچوری و دنیس اسکات براون در سال ۱۹۶۸ ابداع شد. ساختمانهای اردک اشکال مجسمهای هستند که محصولات یا خدمات موجود در داخل را نشان میدهد، در مقابل “سولههای تزئین شده” رایجتر و ساختمانهای سادهتری هستند که عملکرد آنها با افزودن علامت مشخصشده است.
رابرت ونچوری معمار بانفوذ آمریکایی
رابرت ونچوری، معمار و نظریهپرداز بانفوذ آمریکایی که ساختمانها و کتابهای پرفروش او به الهام بخشیدن به جنبشی موسوم به پستمدرنیسم که در آن عناصر تاریخی به شکلهای معاصر روح میبخشند، در ۹۳ سالگی روز سهشنبه در خانه خود (فیلادلفیا) درگذشت. پسرش جیمز ونتوری، یک برنامهریز شهری، گفت که علت آن عوارض بیماری آلزایمر بود.
در قرن بیستم، بیشتر معماران جدی به رهبری لوکوربوزیه و لودویگ میس ون روهه از سطوح بدون تزئین و اشکال کاملاً هندسی استقبال میکردند؛ اما آقای ونچوری در رساله خود با عنوان “پیچیدگی و تناقض در معماری” که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد، استدلال کرد که زینت، کنایات تاریخی و حتی شوخطبعی در معماری مدرن جایگاهی دارد.
این کتاب با حمایت موزه هنرهای مدرن و بنیاد گراهام تبدیل به یک کتاب پرفروش همیشگی شد که به بیش از دوازده زبان ترجمهشده است. در مقدمه، وینسنت اسکالی، مورخ برجسته معماری، آن را احتمالاً مهمترین مقاله درزمینهٔ ساخت معماری بهسوی معماری جدید لوکوربوزیه که در سال ۱۹۲۳ منتشر شد، میداند. وی منتقدان آقای ونچوری را به “مشغله با زیبایی شناسانه منشی گرایانه. “
کتابهای معروف رابرت ونچوری
کتاب دوم آقای ونچوری “یادگیری از لاسوگاس” تقریباً به همان اندازه کتاب “پیچیدگی و تناقض در معماری” تأثیرگذار بود که باخانم اسکات براون و استیون ایزنور، مدیر ارشد شرکت زوجین نوشتهشده بود. این کتاب در دورهای که آقای ونچوری و خانم اسکات براون در ییل تدریس میکردند، در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.
تمرکز این کتاب بر فضائل زیباییشناسی نوار لاسوگاس بود که بیشتر معماران دانشگاهی آن را مورد تمسخر قرار میدهند. این کتاب اصطلاحات “اردک” را برای ساختمانهایی که دارای شکل نمایشی بودند و “سولههای تزئین شده” را برای ظروف که برای انتقال معنا به تزئینات تزئینی بستگی دارد، رواج داد. همچنین با بازیهای شگفتآور مقیاس، به ایجاد تأثیر در معماری پاپ آرت کمک کرد.
آقای اسكالی، مورخ معماری، نوشت كه آقای ونچوری “یكی از معدود معمارانی است كه اندیشه او با نقاشان پاپ موازی است و احتمالاً اولین معماری است كه سودمندی و معنی فرمهای آنها را میفهمد.
دریافت جایزه پریتزکر معماری
آقای ونچوری در سال ۱۹۹۱ برنده جایزه پریتزکر شد که بالاترین افتخار معماری محسوب میشود. وی در سخنرانی پذیرش خود به نقشی که همسرش در موفقیت وی داشته است، اذعان کرد و به استفاده از “ما” بهجای “من” اشاره کرد.
وی گفت: “ورود دنیس، خلاقانه و بسیار مهم است.” خانم براون از حضور در مراسم، در مکزیکوسیتی، جایی که گفته بود بهعنوان کمکی با وی رفتار میشود، امتناع کرده بود. در سال ۲۰۱۳، خانم اسکات براون، در مراسم اهدای جوایز برای زنان معمار، گفت که لیاقت آن را دارد که این جایزه را با همسرش تقسیم کند. این امر باعث شد تا یک دادخواست برای او افتخارآمیز شود.
حفظ ساختمان طراحیشده توسط رابرت ونچوری
آقای ونچوری هنگام ورود به دهه ۸۰، به همان اندازه که در فکر طراحی ساختمانهای جدید بود، به حفظ ساختمانهای موجود خود نیز فکر میکرد. در اوایل سال ۲۰۰۹، یکخانه ساحلی که در ساحل جرسی طراحی کرده و ساختهشده بود در دهه ۱۹۶۰، تهدید به تخریب شد. فردریک شوارتز و دیگر هواداران، آن را به مکانی جدید در گلن کاو در لانگ آیلند منتقل کردند. این مستلزم قایقرانی در رودخانه شرقی بود، نمایشی که آقای ونچوری، خانم اسکات براون و ده ها تن از طرفداران آنها از ساحل تماشا کردند.
در ماههای اخیر، خانم اسکات براون و دیگران در حال مبارزه برای نجات موزه هنرهای معاصر سن دیگو در لا ژولا از یک بازسازی بودند که به گفته آنها بسیاری از برجستهترین عناصر ساختمان را از بین میبرد.
برای طراحی داخلی، طراحی نقشه و طراحی نما ساختمان می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت ما ثبت کنید!